Beslut vid årsstämma i Scandi Standard AB (publ)

Vid Scandi Standards årsstämma i dag den 15 maj 2020 beslutades det bl.a. om omval av samtliga styrelseledamöter och val av Henrik Hjalmarsson som ny styrelseledamot, omval av revisorn, införande av ett långsiktigt incitamentsprogram (LTIP 2020) samt ett bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission av aktier.

Fastställande av resultat- och balansräkningar
Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2019.

Vinstutdelning
Årsstämman beslutade att ingen vinstutdelning ska utgå och att utdelningsbara medel ska överföras i ny räkning.

Beslut om ansvarsfrihet, val av styrelse och fastställande av styrelsearvoden
Årsstämman beslutade att bevilja ansvarsfrihet för samtliga styrelseledamöter och den verkställande direktören för räkenskapsåret 2019.

Årsstämman beslutade att styrelsen ska bestå av sju styrelseledamöter. Per Harkjaer, Michael Parker, Karsten Slotte, Heléne Vibbleus, Öystein Engebretsen och Vincent Carton omvaldes som styrelseledamöter för tiden fram till slutet av nästa årsstämma. Dessutom omvaldes Per Harkjaer som styrelseordförande och Henrik Hjalmarsson valdes som ny styrelseledamot för samma period.

Årsstämman beslutade att arvode till styrelsens ordförande ska utgå med 700 000 kronor och att arvode till var och en av de övriga bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda i koncernen ska utgå med 360 000 kronor. Utöver ordinarie styrelsearvode beslutade årsstämman att arvode till ledamöterna i styrelsens utskott ska utgå med totalt 420 000 kronor, varav 150 000 kronor ska utgå till revisions­utskottets ordförande, 75 000 kronor ska utgå till var och en av de två övriga ledamöterna i revisionsutskottet, 60 000 kronor ska utgå till ersättningsutskottets ordförande och 30 000 kronor ska utgå till var och en av de två övriga ledamöterna i ersättningsutskottet.

Val av revisor och fastställande av revisorsarvoden
Årsstämman omvalde revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB som bolagets revisor för tiden fram till slutet av nästa årsstämma. Revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman godkände riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Beslut om långsiktigt incitamentsprogram (LTIP 2020) och vissa säkringsåtgärder för programmet
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att inrätta ett långsiktigt incitamentsprogram (LTIP 2020) på i allt väsentligt samma villkor som bolagets utestående incitamentsprogram som inrättades på årsstämmorna 2017, 2018 respektive 2019. LTIP 2020 omfattar högst 33 deltagare och högst 460 361 aktier kan komma att tilldelas deltagarna under förutsättning att vissa prestationskrav uppfylls under en treårig intjänandeperiod, vilken kommer att följas av ett tvåårigt åtagande att inte avyttra tilldelade aktier (ett s.k. lock up-åtagande).

I syfte att möjliggöra leverans av aktier till deltagarna i LTIP 2020 samt säkra och täcka de sociala avgifter som LTIP 2020 medför beslutade årsstämman att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, förvärva högst 540 000 aktier till ett pris inom det vid var tid gällande kursintervallet för aktien på Nasdaq Stockholm. Betalning för förvärvade aktier ska erläggas kontant.

I syfte att möjliggöra leverans av aktier till deltagarna i LTIP 2020 beslutade årsstämman även att högst 460 361 aktier ska överlåtas till deltagarna i enlighet med villkoren för incitaments­programmet.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemission av aktier
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, fatta beslut om nyemission av högst tio procent av det totala antalet aktier i bolaget per dagen för årsstämmans beslut med eller utan företrädesrätt för aktieägarna. Utöver betalning i pengar ska nyemitterade aktier kunna betalas med apportegendom, genom kvittning eller med villkor som anges i 2 kap. 5 § aktiebolagslagen. Om styrelsen beslutar om nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet till avvikelsen vara att finansiera strategisk tillväxt, organisk tillväxt eller andra generella bolagsändamål.

Beslut om ändringar i instruktionen för valberedningen
Årsstämman beslutade att ändra instruktionen för valberedningen i enlighet med valberedningens förslag.

Stämmoprotokoll och fullständiga beslut
Protokollet från årsstämman kommer att finnas tillgängligt hos bolaget och på bolagets webbplats, www.scandistandard.com.

Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef: +45 22 10 05 44
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47 724

Scandi Standard älskar den goda, hälsosamma och klimatvänliga kycklingen. Vi är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och på Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 000 medarbetare med en årlig omsättning av mer än 9 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.