Beslut vid extra bolagsstämma i Scandi Standard AB (publ)

Vid Scandi Standards extra bolagsstämma i dag den 22 augusti 2022 beslutades att välja Paulo Gaspar till ny styrelseledamot i enlighet med valberedningens förslag.

Stämman beslutade att öka antalet styrelseledamöter till sju styrelseledamöter och valde Paulo Gaspar till ny styrelseledamot för tiden fram till slutet av nästa årsstämma. Styrelsen består därmed av Johan Bygge (ordförande), Mike Parker, Öystein Engebretsen, Henrik Hjalmarsson, Cecilia Lannebo, Pia Gideon och Paulo Gaspar.

Paulo Gaspar är Chief of Innovation and Marketing på Grupo Lusiaves, som är Scandi Standards näst största aktieägare efter att man förvärvat mer än 10% av aktierna i bolaget.

Stämman beslutade även om ett årligt styrelsearvode till Paulo Gaspar om 360 000 kronor, att reduceras och betalas ut i proportion till tiden mellan den extra bolagsstämman och årsstämman 2023.

Stämman genomfördes utan fysisk närvaro och aktieägarna hade möjlighet att utöva sin rösträtt genom poströstning före stämman. Protokollet från stämman, inklusive en sammanställning av inkomna poströster, kommer att finnas tillgängligt hos bolaget och på bolagets webbplats, www.scandistandard.com.

Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47 724

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3000 medarbetare med en årlig omsättning om cirka 10 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.