Förslag till ny styrelseledamot i Scandi Standard

Enligt förslag från valberedningen har styrelsen i Scandi Standard AB (publ) beslutat att hålla en extra bolagsstämma i mitten av augusti i syfte att välja Paulo Gaspar till ny styrelseledamot. Paulo Gaspar representerar Grupo Lusiaves, som nyligen blivit näst största aktieägare i Scandi Standard.

Styrelsen i Scandi Standard kommer i närtid att kalla till en extra bolagsstämma för att behandla valberedningens förslag. Kallelsen till den extra bolagsstämman offentliggörs av Scandi Standard genom ett separat pressmeddelande och på Scandi Standards webbplats, tillsammans med valberedningens fullständiga förslag.

Paulo Gaspar är Chief of Innovation and Marketing på Grupo Lusiaves, som är Scandi Standards näst största aktieägare efter att man förvärvat mer än 10% av aktierna i bolaget. Paolo har mångårig erfarenhet av arbete med marknadsföring av ledande varumärken inom snabbrörliga konsumentvaror i Portugal samt ledning av IT- och teknikinitiativ i Grupo Lusiaves. Grupo Lusiaves ägs av familjen Gaspar och driver bland annat en helintegrerad affärsverksamhet inom kyckling, med marknadsledande position i Portugal.

”Paulo Gaspar har en gedigen kunskap om vår industri, kombinerat med insikter inom relevanta digitaliseringstrender. Han är ett välkommet tillskott till Scandi Standards styrelse”, säger Johan Bygge, styrelseordförande för Scandi Standard.

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Hofmann, ordförande i valberedningen, +46 760 59 65 71
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR, +47 91 74 77 24

Scandi Standard är den ledande tillverkaren av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Företaget tillverkar, marknadsför och säljer ätfärdiga, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Dessutom producerar och säljer företaget ägg i Norge. Vi har cirka 3 000 anställda och en årlig omsättning om cirka 10 miljarder kronor. Mer information finns på www.scandistandard.com.