Rapport för andra kvartalet 2019

Fortsatt stark tillväxt och förbättrat resultat

21 augusti 2019

• Nettoomsättningen för andra kvartalet 2019 ökade med 10 procent till 2 472 (2 252) MSEK. Nettoomsättningen ökade med 8 procent i Sverige, 20 procent i Danmark, 7 procent i Norge, 13 procent i Finland och var oförändrad i Irland.
  • Justerat rörelseresultat[2] ökade med 24 procent till 115 (92) MSEK, motsvarande en marginal på 4,6 (4,1) procent. Det justerade rörelseresultatet förbättrades i alla segment.
  • Periodens resultat förbättrades till 50 (32) MSEK. Resultat per aktie steg till 0,78 (0,49) SEK. Förbättringen kan främst hänföras till det ökade rörelseresultatet.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 138 (74) MSEK. Förbättringen kan hänföras till det ökade rörelseresultatet och lägre investeringar.
  • Den räntebärande nettoskulden ökade med 40 MSEK från den 31 mars 2019 till 2 451 MSEK.
  • 2019 är det första räkenskapsåret som IFRS 16 Leasing tillämpas. Förändringen hanteras som en förändring i redovisningsprinciper och jämförelsetalen har justerats. För ytterligare information, se not 1 och Scandi Standard AB:s (publ) årsredovisning för 2018, not 31.
MSEK Kv2 2019 Kv 2 2018 [1] För-
Avkastning på eget kapital 15,6%  14,6% - 15,6%  14,6% - 15,6%  13,2%
Operativt kassaflöde 138  74 87% 179  106 69% 428  354
Nettoskuld -2 451  -2 497 2% -2 451  -2 497 2% -2 451  -2 370

[1] I förekommande fall justerat för förändrade redovisningsprinciper enligt IFRS 16 Leasing, se not 1 och årsredovisningen för 2018, not 31.
[2] Justerat för jämförelsestörande poster, se sid 12.

Koncernchefens kommentar

Koncernen rapporterade en fortsatt stark tillväxt och förbättrat resultat för det andra kvartalet 2019. Nettoomsättningen ökade med 10 procent till 2 472 MSEK och justerat rörelseresultat ökade med 24 procent till 115 MSEK jämfört med samma kvartal föregående år.

Efterfrågan på våra produkter fortsatte att vara stark under andra kvartalet och vi fortsatte att öka våra marknadsandelar och förbättra vår försäljningsmix. Vår tillväxt var därför väl över de 7 procent i genomsnittlig organisk tillväxt vi redovisat under de senaste fem åren. Den starkaste tillväxten genererades inom produktkategorin Ready-to-eat (26 procent) och inom produktkategorin Ready-to-cook Kylda (10 procent). Vi ser fortsatt en minskning inom den mindre lönsamma produkt­kategorin Ready-to-cook Frysta (-10 procent) och exportandelen fortsatte att minska under det andra kvartalet.

Kycklingprodukter blir alltmer populära hos konsumenterna tack vare att de är välsmakande, har goda hälsoegenskaper, en bra miljöprofil och inte minst att de är prisvärda i förhållande till alternativen. Under de senaste åren har vi ökat marknadsandelen på våra hemmamarknader genom att introducera nyheter och stärka våra varumärken samt genom vårt fokus på hållbarhetsarbete. Jag är övertygad om att dessa faktorer fortsatt kommer att vara till vår fördel och skapa förutsättningar för en fortsatt uthållig långsiktig tillväxt.

Scandi Standard har en unik position jämfört med våra konkurrenter på hemmamarknaderna. Vi har en god geografisk spridning, en organisation med hög kompetens och en robust struktur. Under föregående år har vi visat på vår förmåga att kompensera för råvaruprisökningar och jag ser fram mot att gradvis visa på den inneboende intjäningsförmågan i vår affärsmodell.

Huvuddelen av våra investeringsprojekt under innevarande år kommer att fokusera på Irland. Investeringarna syftar till att öka effektivitet, djurvälfärd, livsmedelssäkerhet och kapacitet. För koncernen som helhet, förväntar vi oss investeringar på cirka 380 MSEK under 2019. Under början av tredje kvartalet har vi betalat ut den första delen av tilläggsköpeskillingen kopplad till förvärvet av Manor Farm på 133 MSEK.

Vår räntebärande nettoskuld var 2 451 MSEK vid utgången av andra kvartalet 2019 jämfört med 2 497 MSEK vid utgången av samma kvartal föregående år. Operativt kassaflöde var 138 MSEK jämfört med 74 MSEK under samma kvartal föregående år, framförallt drivet av en bättre EBITDA och lägre investeringar. Under kvartalet betalade vi 131 MSEK i utdelning till aktieägarna (2,00 SEK per aktie) och återinvesterade 102 MSEK i verksamheten. Vi är fortsatt fast beslutna att finna en god balans mellan att återföra medel till ägarna och återinvestera i lönsam tillväxt.

Vi följer kontinuerligt de strukturella förändringarna i vår bransch och bedömer att vi är väl positionerade för att delta i konsolideringen av den europeiska kycklingmarknaden. Förvärvet av Manor Farm är en god illustration av hur vi kan skapa värde och stabilitet för våra aktieägare. Förvärvet har bidragit till vår geografiska diversifiering och vi ser positivt på de många förbättringsåtgärder som kommer fram när vi delar erfarenheter över gränserna.

Scandi Standard har en bra position med en robust affärsmodell med hållbart producerade och hälsosamma produkter. Baserat på de rådande marknadsutsikterna ser jag utmärkta möjligheter till gradvis ökad avkastning till våra aktieägare i de kommande perioderna.

Leif Bergvall Hansen

Telefonkonferens

En telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas 21 augusti 2019 kl. 8.30.

Telefonnummer:
Sverige: 010 884 80 16
Storbritannien: 020 3936 2999
USA: 1 646 664 1960
Övriga länder: +44 20 3936 2999

Presentationen som används under telefonkonferensen kan laddas ner på www.scandistandard.com under Investor Relations. En inspelning av telefonkonferensen är tillgänglig efteråt på bolagets hemsida.

För ytterligare information kontakta:
Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef:  +45 22 10 05 44
Julia Lagerqvist, CFO:  +46 72 402 84 02
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47 724

Finansiell kalender

• Rapport för tredje kvartalet 2019      6 november 2019
  • Rapport för fjärde kvartalet 2019      6 februari 2020
  • Rapport för första kvartalet 2020      12 maj 2020

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Scandi Standard ska offentliggöra enligt EU:s missbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande 21 augusti 2019 kl. 07.30.