Rapport för första kvartalet 2015

• Nettoomsättningen minskade med 3 procent till 1 309,6 (1 353,4) MSEK och med 6 procent i konstant valuta. Nettoomsättningen ökade med 6 procent i Sverige och med 1 procent i Danmark samt minskade med 27 procent i Norge i konstant valuta. Nedgången i Norge berodde på att kontraktet med ICA Norge avslutades den 1 april 2014. Exklusive detta kontrakt ökade nettoomsättningen med 2 procent i konstant valuta.
  • Rörelseresultatet minskade till 67,6 (78,6 justerat) MSEK till följd av avslutningen av ICA-kontraktet, motsvarande en rörelsemarginal på 5,2 (5,8 justerat) procent.
  • De finansiella kostnaderna var väsentligt lägre än föregående år tack vare omfinansieringen av banklånen i juli 2014.
  • Periodens resultat ökade till 41,6 (35,7 justerat) MSEK och resultatet per aktie var 0,69 (0,71 justerat) SEK.
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 100,3 (120,9) MSEK.
  • Ett nytt leveransavtal tecknades den 22 maj med Coop Norge, som även omfattar de butiker som förvärvats från ICA Norge, med successivt ökande leveranser från den 1 augusti 2015.
  • Förvärvet av Huttulan Kukko Oys fabrik och verksamhet i Finland slutfördes den 25 maj.
MSEK Kv1 2015 Kv1 2014 Föränd
-ring
LTM 2014
Nettoomsättning 1 309,6 1 353,4 -3% 5 223,4 5 267,2
EBITDA 114,0 120,1* -5% 464,1* 470,2*
Rörelseresultat 67,6 78,6* -14% 290,0* 301,0*
Rörelsemarginal 5,2% 5,8%* - 5,6%* 5,7%*
Periodens resultat 41,6 35,7* 17% 151,0* 145,1*
Resultat per aktie 0,69 0,71* -3% 2,62* 2,63*
Operativt kassaflöde 100,3 120,9* -17% 417,5* 438,1*
*) Justerat för jämförelsestörande poster första kvartalet 2014 på -8,2 MSEK i EBITDA och i rörelseresultatet samt -6,4 MSEK i periodens resultat. För ytterligare information om effekten av de jämförelsestörande posterna se sid 4.

VD kommenterar kvartalet
Året har börjat som föregående år med en god försäljningstillväxt i Sverige, en i stort sett oförändrad försäljning i Danmark och en minskad försäljning i Norge. Försäljningsnedgången i Norge berodde på att kontraktet med ICA Norge avslutades den 1 april 2014 och att den norska marknaden försvagades under kvartalet, vilket till viss del motverkades av nya produktlistningar och ökad försäljning till befintliga och nya kunder. Exklusive ICA-kontraktet ökade nettoomsättning i Norge under kvartalet med 3 procent.

Den svenska marknaden visade en fortsatt positiv utveckling med konsumenter som uppskattar hälsofördelarna med kyckling. Försäljningen visade en större ökning inom kylda produkter än inom frysta och en god utveckling för nyligen lanserade produkter. Försäljningen för den danska verksamheten gynnades av en förbättrat exportmarknad medan den lokala marknaden kännetecknades av fortsatt fokus på pris och hård konkurrens. Marknaden i Norge var svag under hela kvartalet och visade varje månad en nedgång jämfört med föregående år till följd av fortsatt negativ media avseende kyckling. Effekten av mediabevakningen kommer att försvinna och marknaden kommer att återhämta sig, men det är svårt att bedöma när detta sker.

Rörelseresultatet förbättrades kraftigt i Sverige och Danmark tack vare ökad effektivitet i produktionen och en förbättrad mix i båda länderna jämfört med föregående år då vi gjorde betydande lagerneddragningar. Försämringen av koncernens rörelseresultat och marginal berodde på avslutningen av kontraktet med ICA Norge.

Den 19 maj träffade vi avtal om förvärv av Huttulan Kukko Oys verksamhet i Finland. Avtalet förutsatte godkännanden av en bank och leverantörer och slutfördes den 25 maj. Förvärvspriset uppgick till 10 MEUR inklusive övertagande av skulder på 5 MEUR. Det slutliga priset kan komma att uppgå till totalt 13 MEUR över fem år beroende på verksamhetens utveckling.

Finland är en attraktiv marknad som kännetecknas av samma kvalitet, hälsa och omsorg om djuren som de övriga nordiska länderna. Huttulan startade sin verksamhet förra året och har utvecklat ett premiumkoncept som säljs till kunder inom dagligvaruhandeln samt till restauranger och storhushåll. Genom förvärvet tillförs Scandi Standard ett erfaret finländskt team och en nybyggd produktionsenhet med en årlig produktionsvolym på cirka 1,4 miljoner kycklingar. Förvärvet är ett första steg in på denna marknad och ligger i linje med den strategi för att utveckla verksamheten som fastställdes förra året.

Jag är också mycket nöjd med att vi den 22 maj tecknade ett nytt leveransavtal med Coop Norge, som även omfattar de butiker som nyligen förvävades från ICA Norge. Detta väntas leda till en merförsäljning på 250 MNOK årligen med successiv upptrappning från augusti 2015.

Leif Bergvall Hansen
Vd och koncernchef

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef, tel: +45 22 10 05 44

Jonathan Mason, Finansdirektör, tel: +45 22 77 86 18
Patrik Linzenbold, IR-chef, tel: +46 708 25 26 30

• Delårsrapport för andra kvartalet 2015: 28 augusti.
  • Delårsrapport för tredje kvartalet 2015: 26 november.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Scandi Standard ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 maj 2015 kl. 07.30.