Rapport för första kvartalet 2020

Stark operativ prestation – trots Covid-19 pandemi

12 maj 2020

• Nettoomsättningen för första kvartalet 2020 ökade med 1 procent till 2 479 (2 458) MSEK. Nettoomsätt­ningen ökade i alla segment utom i Danmark.

• Justerat rörelseresultat1) ökade till 117 (110) MSEK, motsvarande en marginal på 4,7 (4,5) procent.
  • Periodens resultat minskade till 35 (72) MSEK. Resultat per aktie minskade till 0,51 (1,11) SEK. Minskningen beror främst på högre jämförelsestörande poster i kvartalet, varav 27 MSEK relaterade till Covid-19 pandemin, men även ett något sämre finansnetto, främst hänförligt till valutakurseffekter.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 95 (41) MSEK. Ökningen kan främst hänföras till förbättrat rörelseka­pital.
  • Den räntebärande nettoskulden minskade med 66 MSEK från den 31 december 2019 till 2 134 MSEK.

MSEK

Kv 1 2020 Kv 1 2019 Förändring Rullande 12 m 2019
Nettoomsättning 2 479 2 458 1% 9 911 9 891
Justerad EBITDA1) 200 190 5% 786 776
Justerat rörelseresultat (EBIT)1) 117 110 6% 461 454
Jämförelsestörande poster1) -42 - - -72 -30
Rörelseresultat (EBIT) 75 110 -32% 389 424
Finansiella intäkter och kostnader -33 -21 57% -125 -113
Resultat efter finansnetto 41 89 -54% 264 312
Skatt på periodens resultat -6 -17 -64% -64 -75
Periodens resultat 35 72 -51% 199 237
Justerad EBITDA-marginal1) 8,1% 7,7% - 7,9% 7,8%
Justerad rörelsemarginal (EBIT)1) 4,7% 4,5% - 4,7% 4,6%
Resultat per aktie, SEK 0,51 1,11 -54% 3,00 3,60
Justerad avkastning på sysselsatt kapital1) 10,8% 9,9% - 10,8% 11,0%
Avkastning på eget kapital 11,0% 14,1% - 11,0% 14,2%
Operativt kassaflöde 95 41 133% 644 590
Räntebärande nettoskuld -2 134 -2 411 -11% -2 134 -2 200

1) Justerat för jämförelsestörande poster, se sid 11.

Koncernchefens kommentar

Koncernen rapporterar ett starkt justerat rörelseresultat för det första kvartalet 2020. Nettoomsättningen ökade med 1 procent till 2 479 MSEK och justerat rörelseresultat ökade med 6 procent till 117 MSEK, jämfört med samma kvartal föregående år. Nettoomsättningen påverkades dock negativt av de prisjusteringar som implementerades under senare delen av 2019 som kompensation för lägre råvarupriser för foder. Det justerade rörelseresultatet förbättrades drivet av högre volymer, vilket reflekterar en stark efterfrågan på våra produkter.

Mot slutet av kvartalet började effekterna av Covid-19 pandemin att påverka verksamheten. Under april ökade försäljningen till Dagligvaruhandeln med 7 procent, då konsumenterna spenderar mer tid hemma. Motsvarande minskade försäljningen till Restaurang och Storhushåll med ca 30 procent. Tack vare en bestående efterfrågan på våra produkter är det glädjande att kunna rapportera att försäljningen i de olika säljkanalerna i stort sett kompenserat varandra och att priserna på våra inhemska marknader i allmänhet förblir opåverkade.

Scandi Standards nettoomsättning för säljkanalerna är normalt fördelad med 60 procent till lokal Dagligvaruhandel och 20 procent till Restaurang och Storhushåll. Koncernen har genomfört kraftfulla åtgärder för att hantera produktionskapaciteten för de respektive säljkanalerna samt planerat för alternativ försäljning av vissa kundspecifika produkter som redan finns i lager. Vi har ökat produktionskapaciteten för vissa produktionsanläggningar och produktionslinjer fokuserade på Dagligvaruhandeln och temporärt stängt ner produktionslinjer fokuserade på Restaurang och Storhushåll. Trots att vi ser en viss återgång till det normala i takt med att karantäner hävs, förväntar vi oss att denna situation kommer att kvarstå under en tid.

Koncernen redovisar jämförelsestörande poster relaterade till Covid-19 pandemin om 27 MSEK i första kvartalet, främst hänförliga till kostnader inom Restaurang och Storhushåll för varulagernedskrivning och för temporär stängning av produktionslinje, samt reserv för kundförluster.

Koncernen har en robust balansräkning, en solid finansiering och betydande utrymme i förhållande till de finansiella kovenanterna i låneavtalen vid tidpunkten för avgivande av denna delårsrapport. Som en försiktighetsåtgärd för att trygga koncernens likviditet om utvecklingen skulle försämras har styrelsen beslutat att inte föreslå någon utdelning till årsstämman 2020, vilket innebär att det förslag till utdelning på 147 MSEK som tillkännagavs i bokslutskommunikén 2019 har dragits tillbaka. Investeringar kommer att begränsas tills vidare och den förväntade investeringsnivån på 420 MSEK har reducerats till 300 MSEK under 2020. Vidare har vi förlängt kreditfaciliteter om 200 MSEK och avtalat om tilläggsfinansiering om 200 MSEK med våra finansiärer.

Jag är stolt över det sätt som vår organisation snabbt har kunnat anpassa sig till rådande omständigheter. Jag är trygg med att kombinationen av genomförda operationella och finansiella åtgärder skapar förutsättningar för stabilitet och optimerat resultat även framgent i dessa utmanande tider.

Jag vill tacka alla våra anställda för deras flexibilitet och hårda arbete för att säkerställa nödvändig livsmedelsförsörjning till våra kunder i Norden, Irland och för våra exportkunder. Trots den nuvarande sjukfrånvaron som är högre än normal i hela koncernen och ökad övertid som följd har vi hittills haft en stabil produktions- och leveranskapacitet med bibehållna goda resultatmarginaler. Våra kunder har också visat uppskattning för detta. Våra anställdas säkerhet och välbefinnande kommer alltid att vara vår högsta prioritet och flera åtgärder inklusive förhöjda hygienåtgärder har implementerats för att skydda vår personal.

Under det första kvartalet avslutade vi ett omfattande strategiskt arbete för att identifiera den optimala vägen framåt på medel till lång sikt Genom stort engagemang i vår organisation är jag övertygad om att de bästa idéerna som identifierades i arbetet tillvaratogs och förfinades genom bra diskussioner och analyser. Givet de hittills begränsade konsekvenserna av Covid-19 pandemin för koncernen förväntar jag mig att vi kan starta och planera för att exekvera på strategin utan större dröjsmål. Vi redovisar kostnader om 16 MSEK för strategiprojektet som jämförelsestörande poster i första kvartalet.

Som en följd av det strategiska arbetet har vi beslutat att öka vårt fokus på att utveckla produktkategorierna Ready-to-cook (RTC) och Ready-to-eat (RTE) och att senare under året ändra segmentsrapportering i enlighet med detta.

Trots turbulens i vår omvärld fortsätter vi att kontinuerligt följa de strukturella förändringarna och möjligheterna i vår bransch. Som ett resultat av det strategiska arbetet är jag övertygad om att vi är väl lämpade för förvärv inom vår bransch. Förvärv kan skapa betydande fördelar för hela koncernen genom utbyte av best practice och ökad effektivitet och hållbar verksamhet som resultat samt bidra till stabilare intjäning.

Det är tillfredsställande att kunna rapportera ett bra kvartal med en stark operativ prestation och en god motståndskraft mot den pågående Covid-19 pandemin. Som ledande producent av prisvärda kycklingbaserade produkter med försäljning främst genom den växande dagligvaruhandeln har Scandi Standard haft en bra start på andra kvartalet 2020. Givet inga stora oförutsedda förändringar de kommande månaderna är Scandi Standards avsikt att ompröva sina nuvarande försiktighetsåtgärder gällande koncernens likviditet.

Leif Bergvall Hansen

Telefonkonferens
En telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas den 12 maj 2020 kl. 8.30.

Telefonnummer:
Sverige: 010 884 80 16
Storbritannien: 020 3936 2999

USA: +1 646 664 1960
Övriga länder: +44 20 3936 2999

Presentationen som används under telefonkonferensen kan laddas ner på www.scandistandard.com under Inves­tor Relations. En inspelning av telefonkonferensen är tillgänglig efteråt på www.scandistandard.com.

För ytterligare information kontakta:
Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef: +45 22 10 05 44
Julia Lagerqvist, CFO: +46 72 402 84 02
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47 724

Finansiell kalender

• Årsstämma 2020

15 maj 2020
  • Rapport för andra kvartalet 2020
26 augusti 2020
  • Rapport for tredje kvartalet 2020
4 november 2020
  • Rapport för fjärde kvartalet 2020
11 februari 2021

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Scandi Standard ska offentliggöra enligt EU:s missbruksförord­ning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 maj 2020 kl. 7.30.

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 000 medarbetare med en årlig omsättning på över 9 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.