Rapport för tredje kvartalet 2020

God tillväxt och stark operativ prestation

4 november 2020

• Nettoomsättningen för tredje kvartalet 2020 ökade med 3 procent till 2 621 (2 541) MSEK. Nettoomsätt­ningen ökade i samtliga segment.
  • Justerat rörelseresultat1) ökade till 147 (125) MSEK, motsvarande en marginal på 5,6 (4,9) procent.
  • Periodens resultat ökade till 78 (72) MSEK. Resultat per aktie ökade till 1,21 (1,12) SEK. Resultatet påverkades positivt av ett högre justerat rörelseresultat och av ett förbättrat finansnetto, hänförligt till positiva valutakurseffekter då den svenska kronan har stärkts jämfört med samma kvartal föregående år.
  • Operativt kassaflöde2) uppgick till 240 (74) MSEK. Ökningen är relaterad till ett högre justerat rörelseresultat och förbättrat rörelsekapital.
  • Den räntebärande nettoskulden minskade med 129 MSEK från den 30 juni 2020 till 1 929 MSEK.
MSEK Kv 3 2020 Kv 3 2019 För-ändring 9M 2020 9M
För-ändring Rullande 12 m 2019
Nettoomsättning 2 621 2 541 3% 7 548 7 471 1% 9 968 9 891
Justerad EBITDA1) 231 207 12% 631 591 7% 816 776
Justerat rörelseresultat (EBIT)1) 147 125 17% 386 350 10% 490 454
Jämförelsestörande poster1) -31 - - -91 -13 573% -107 -30
Rörelseresultat (EBIT) 116 125 -8% 295 337 -12% 383 424
Finansiella intäkter och kostnader -15 -33 -55% -68 -92 -27% -88 -113
Resultat efter finansnetto 101 92 10% 227 244 -7% 294 312
Skatt på periodens resultat -23 -20 16% -41 -50 -19% -66 -75
Periodens resultat 78 72 8% 187 194 -4% 229 237
Justerad EBITDA-marginal1) 8,8% 8,2% - 8,4% 7,9% - 8,2% 7,8%
Justerad rörelsemarginal (EBIT)1) 5,6% 4,9% - 5,1% 4,7% - 4,9% 4,6%
Resultat per aktie, SEK 1,21 1,12 8% 2,84 3,00 -5% 3,44 3,60
Justerad avkastning på sysselsatt kapital1) 11,2% 10,5% - 11,2% 10,5% - 11,2% 11,0%
Avkastning på eget kapital 12,2% 16,1% - 12,2% 16,1% - 12,2% 14,2%
Operativt kassaflöde2) 240 74 225% 499 232 115% 804 536
Räntebärande nettoskuld -1 929 -2 535 -24% -1 929 -2 535 -24% -1 929 -2 200

1) Justerat för jämförelsestörande poster, se sid 11 och sid 22.
2) Omklassificering av kassaflödeseffekt för leasingtillgångar har gjorts för året och för jämförelsetalen.

Koncernchefens kommentar

Koncernen rapporterar ytterligare ett starkt resultat för det tredje kvartalet 2020. Nettoomsättningen ökade med tre procent jämfört med samma kvartal föregående år, motsvarande sju procent i konstant valuta, och justerat rörelseresultat ökade med 17 procent till 147 MSEK. Den justerade rörelsemarginalen om 5,6 procent representerar en femårshögsta marginal för ett enskilt kvartal.

Det är tillfredsställande att rapportera att vi har återgått till en stark ökning av nettoomsättningen i det tredje kvartalet trots minskad efterfrågan inom Restaurang och Storhushåll relaterad till Covid-19 pandemin. Den starka efterfrågan inom Dagligvaruhandeln har mer än kompenserat för den minskade efterfrågan från våra kunder inom Restaurang och Storhushåll. Även om försäljningen har förbättrats inom Restaurang och Storhushåll jämfört med det andra kvartalet, fortsätter efterfrågan inom denna säljkanal att vara volativ som ett resultat av förändringar i konsumentbeteenden relaterade till Covid-19 pandemin och statliga åtgärder. Detta har sammantaget gjort att vi har kunnat vidmakthålla en bra försäljningsmix som resulterat i starka marginaler.

På samtliga våra marknader uppskattar konsumenterna mer än någonsin lokalt producerade produkter som följer strikta djurskydds- och livsmedelshygiensföreskrifter. Som ett led i att befästa våra marknadspositioner fokuserar vi på att upplysa konsumenterna om att våra produkter har förmågan att uppfylla dessa krav. Vi förväntar oss att detta fokus kommer att ge effekt också på lång sikt.

Jag är fortfarande stolt över det sätt som vår organisation snabbt har kunnat anpassa sig till rådande omständigheter. Jag är trygg med de implementerade insatserna och försiktighetsåtgärderna som skapat förutsättningar för att optimera vår operativa prestation och att säkra livsmedelsförsörjning av högkvalitativa produkter till våra kunder i dessa utmanande tider.

Under åren har vi sett att det finns en stor tillväxtpotential för kycklingbaserad produkter allteftersom konsumenter vill leva mer hälsosamt och klimatsmart och för att de älskar smaken. Under de senaste fem åren har vi påvisat en årlig organisk tillväxt på mer än 8 procent, vilket överstiger marknadstillväxten på våra huvudsakliga marknader. Detta har möjliggjorts genom en djup förståelse för konsumenternas behov och hur de kan tillgodoses.

Koncernen har en robust balansräkning, en solid finansiering och god tillgänglig likviditet. Den räntebärande nettoskulden minskade med cirka 600 MSEK till 1 929 MSEK jämfört med utgången av samma kvartal föregående år. Detta har gjort det möjligt att ta beslut om att lätta på restriktionerna för investeringar i år, från en investeringsnivå på 300 MSEK till 350 MSEK, vilket fortfarande är lägre än den ursprungliga planerade investeringsnivån för året om 420 MSEK. Detta gör att vi kan fasa in hållbara investeringar som förväntas ha en kort återbetalningstid.

Trots turbulens i vår omvärld fortsätter vi att kontinuerligt följa de strukturella förändringarna och möjligheterna i vår bransch. Som ett resultat av det strategiska arbetet är jag övertygad om att vi är väl lämpade för förvärv inom vår bransch. Förvärv kan skapa betydande fördelar för hela koncernen genom utbyte av best practice och ökad effektivitet och hållbar verksamhet som resultat samt bidra till stabilare intjäning.

Det är tillfredsställande att kunna rapportera ett starkt kvartal med en fortsatt stark operativ prestation och en god motståndskraft mot den pågående Covid-19 pandemin så långt. Som ledande producent av prisvärda kycklingbaserade produkter med försäljning främst inom den växande Dagligvaruhandeln och med ökad aktivitet inom Restaurang och Storhushåll är vi bra positionerade inför kommande perioder.

Vi förväntar oss att fortsätta leverera ett förbättrat justerat rörelseresultatet i det fjärde kvartalet, 2020 jämfört med samma kvartal föregående år.

Leif Bergvall Hansen

Telefonkonferens

En telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas den 4 november 2020 kl. 8.30.

Telefonnummer:
Sverige: 010 884 80 16

Storbritannien: 020 3936 2999
USA: +1 646 664 1960
Övriga länder: +44 20 3936 2999

Presentationen som används under telefonkonferensen kan laddas ner på www.scandistandard.com under Inves­tor Relations. En inspelning av telefonkonferensen är tillgänglig efteråt på www.scandistandard.com.

För ytterligare information kontakta:

Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef:

Tel: +45 22 10 05 44
Julia Lagerqvist, CFO:    Tel: +46 72 402 84 02
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: Tel: +47 917 47 724

Finansiell kalender

• Rapport för fjärde kvartalet 2020           11 februari 2021
  • Rapport for första kvartalet 2021            7 maj 2021
  • Rapport for andra kvartalet 2021            26 augusti 2021

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Scandi Standard ska offentliggöra enligt EU:s missbruksförord­ning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 november 2020 kl. 7.30.

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 000 medarbetare med en årlig omsättning på över 9 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.