Scandi Standard (SCST SS) – kommentar kring Kronfågels verksamhet i Sverige

Scandi Standards svenska verksamhet Kronfågel har den senaste tiden haft vissa avvikelser kopplade till sin avlivningsprocess och till rensningen av kyckling, vilket uppmärksammats i svensk media. Scandi Standards ledning arbetar aktivt med att uppfylla bolagets högt ställda krav på djuromsorg och livsmedelssäkerhet.

– Både Kronfågel och Scandi Standard tar det inträffade på stort allvar och vidtar kraftfulla åtgärder för att återskapa förtroendet för processen kring hur vi hanterar våra djur, säger Leif Bergvall Hansen, vd på Scandi Standard.

Scandi Standard arbetar fortsatt i nära samarbete med myndigheter och branschaktörer för att utreda avvikelser, analysera orsakerna bakom dem och sätta in de åtgärder som krävs.

Mer information finns på www.kronfagel.se/fragor-och-svar/.

För information, kontakta gärna:
Leif Bergvall Hansen, CEO (+45 22 10 05 44)
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing and IR (+4791747724)

Informationen lämnades för offentliggörande klockan 08 45 den 28 maj 2021.

Scandi Standard är den ledande tillverkaren av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Företaget tillverkar, marknadsför och säljer ätfärdiga, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Naapurin Maalaiskana och Manor Farm. Dessutom producerar och säljer företaget ägg i Norge. Vi har cirka 3 000 anställda och en årsomsättning på mer än 9 miljarder SEK. Mer information finns på www.scandistandard.com.