Scandi Standard (SCST SS) – Nya finansiella mål

Scandi Standard AB (publ.) (”Scandi Standard” eller ”koncernen”) presenterar nya finansiella mål för perioden till 2027.

• Organisk tillväxt på 5-7% per år
  • EBIT-marginal på över 6 %
  • Avkastning på sysselsatt kapital på över 15 %

Under perioden har Scandi Standard som målsättning att gradvis expandera EBIT/kg (Grill vikt) till en nivå på SEK 3 eller högre, vilket motsvarar en EBIT-marginal på mer än 6 % och en avkastning på sysselsatt kapital på över 15 %. Under de första nio månaderna 2023 har EBIT/kg varit SEK 1.75.

Den underliggande intäktstillväxten förväntas drivas av en disciplinerad tillväxt i linje med marknaden inom Ready-to-cook, en stark återhämtning och tillväxt inom Ready-to-eat i kombination med förbättrad produktmix och försäljnings utveckling før koncernen.

Hållbarhetsmålen för 2030 är oförändrade.

• 50 % minskning av koldioxidutsläppen i den egna verksamheten (scope 1 och 2) samt i värdekedjan (scope 3).
  • <1 % av flockarna behandlade med antibiotika.
  • LTIFR <15

Scandi Standard förväntar sig att bibehålla en utdelning på cirka 60 % av nettointäkterna och en bruttosoliditetsgrad på under 2,5 ggr (NIBD/EBITDA).

”När vi nu med framgång har återhämtat oss från en tuff period med hög inflation ser jag fram emot att lyfta Scandi Standard till nästa nivå. Tillsammans med mitt team har jag tagit fram en robust plan för att expandera marginalerna väsentligt och samtidigt nå en stabil tillväxt för vår verksamhet. Jag ser fram emot att berätta om de här planerna på kapitalmarknadsdagen imorgon”, säger Jonas Tunestål, VD för Scandi Standard.

Scandi Standard kommer att presentera sina planer mer i detalj på Kapitalmarknadsdagen den 28 november 2023, kl. 09.30-12.00 CET. En webbsändning från kapitalmarknadsdagen och presentationsmaterial kommer att publiceras på

Länken till webbsändningen tillsammans med presentationsmaterialet kommer att finnas tillgänglig på

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR Tfn: +47 917 47 724

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Scandi Standard AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande av ovanstående kontaktpersoner klockan 19:55 den 27 november 2023.

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 12 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.