Scandi Standard (SCST SS) stärker ready to eat-verksamhet genom finskt förvärv

Scandi Standard AB:s (publ.) (”Scandi Standard” eller ”koncernen”) finska dotterbolag Naapurin Maalaiskana har ingått ett bindande avtal om att förvärva Landeli Group Oys ready to eat-verksamhet i Honkajoki (”Honkajoki”). Under 2023 förväntas Honkajoki generera en nettoomsättning på cirka 72 MSEK från cirka 1000 ton produktvikt, främst baserad på kycklingråvara. Parterna har kommit överens om att inte avslöja villkoren för transaktionen.

Senaste åren har finländska Naapurin Maalaiskana lyckats behålla en god tillväxt, främst genom den fortsatt positiva utvecklingen av det egna varumärket Naapurin Maaiaskana. Genom förvärvet tillförs nu mer kapacitet till verksamheten.

-          Jag är övertygad om att förvärvet kommer att ytterligare differentiera vår verksamhet i Finland och stärka varumärket Naapurin Maalaiskana. Affären är också avsedd att förbättra vår övergripande prisrealisering i Finland, då den tillåter inhemsk försäljning av kycklingdelar som annars skulle exporteras till rabatterat pris. Verksamheten i Honkajoki ger oss en bra plattform för att utveckla denna del av den finska marknaden under de kommande åren, säger Jonas Tunestål, VD för Scandi Standard.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Tunestål, VD Scandi Standard, +46 73 355 5389
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR Scandi Standard, +47 917 47 724

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 12 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.