Scandi Standard AB (publ) delårsrapport för januari-juni 2023

Fortsatt resultatförbättring

April – Juni 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 3 411 (3 056) MSEK för andra kvartalet 2023. I konstant valuta ökade nettoomsättningen med 7 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 121 (42) MSEK, motsvarande en marginal på 3,5 (1,4) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 74 (7) MSEK. Resultat per aktie uppgick till 1,11 (0,07) SEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 272 (135) MSEK.

Januari – Juni 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 6 695 (5 848) MSEK för första halvåret 2023. I konstant valuta ökade nettoomsättningen med 10 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 213 (79) MSEK, motsvarande en marginal på 3,2 (1,3) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 117 (17) MSEK. Resultat per aktie uppgick till 1,95 (0,18) SEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 330 (141) MSEK.

Väsentliga händelser efter kvartalets slut

• Som ett led i förändringsprocessen för den danska verksamheten ingick Scandi Standard AB (publ) den 18 juli 2023 ett avtal om att avyttra sin majoritetsägarandel i Rokkedahl Food ApS. Avyttringen kommer att minska komplexiteten i produktion och frigöra resurser för att fokusera på den pågående omvandlingen av affärsområdet "Ready to cook" i Danmark.
  • I augusti 2023 publicerade Morningstar Sustainalytics en uppdaterad ESG Risk Rating, där Scandi Standard nu rankas på 10:e plats av 360 företag inom förpackade livsmedel.

Nyckeltal2)

MSEK

Kv2 2023

Kv2 2022

Δ

H1 2023

H1 2022

Δ

R12M

Nettoomsättning

EBITDA

Rörelseresultat (EBIT)

EBITDA marginal %

EBIT marginal %

2,2ppt

1,8ppt

Jämförelsestörande poster1)

Justerad EBITDA1)

Justerat rörelseresultat (justerad EBIT) 1)

Justerad EBITDA marginal 1) %

Justerad EBIT marginal 1) %

2,2ppt

1,8ppt

Resultat efter finansnetto

Periodens resultat

Resultat per aktie, SEK

Avkastning på sysselsatt kapital %

6,1ppt

Avkastning på eget kapital %

9,9ppt

Operativt kassaflöde

Räntebärande nettoskuld

Räntebärande nettoskuld/justerad EBITDA

3,6

3,6

2,7

Skador med frånvaro (LTI) per miljon arbetade timmar

26,7

28,4

23,3

28,2

24,3

27,4

Fodereffektivitet (kg foder/levande vikt)

1) Justerad för jämförelsestörande poster, se not 5.

2) För en definition av alternativa resultatmått, se sidan 22

Koncernchefens kommentar

Scandi Standard levererade återigen en betydande resultatförbättring under andra kvartalet, med ett rörelseresultat på 121 (42) MSEK. Det visar att vårt kontinuerliga förbättringsarbete, med mål om att etablera en stabil grund för lönsam och hållbar tillväxt, fungerar även under fortsatt utmanande marknadsförhållanden. Scandi Standards nettoomsättning steg med 7 procent i konstant valuta till 3 411 (3 056) MSEK.

Rörelseresultatet förbättrades i alla segment

Ready-to-cook (RTC) rapporterade en försäljningstillväxt om 13 procent till 2 495 (2 199) MSEK under andra kvartalet. Rörelseresultatet förbättrades till 48 (-16) MSEK trots lägre exportpriser. Efter en period med neddragningar i slaktvolym är det glädjande att se att vi under andra kvartalet kunnat öka slaktvolymerna med 5 procent på ett lönsamt sätt. Trots att det återstår en del arbete för att återställa lönsamheten är jag stolt över den fortsatta resultatförbättringen. Den ökade efterfrågan på våra produkter på flera av våra marknader gör mig fortsatt optimistisk gällande utvecklingen för segmentet.

Under kvartalet fortsatte vi att driva omfattande förändringsarbete i vår danska verksamhet och minskade därmed förlusten inom Ready-to-cook i Danmark till -27 MSEK, jämfört med -46 MSEK i första kvartalet. Vi reducerade bland annat andelen långsamväxande fåglar i vårt produktsortiment för att möta den förändrade konsumentefterfrågan. Processen kommer att fortgå under kommande kvartal och vi förväntar oss att vara i balans i slutet på året. Som ett ytterligare steg för att förbättra den danska verksamheten avyttrade vi vår majoritetsägarandel i Rokkedahl Food i juli 2023, vilket minskar komplexitet i produktion och kapitalbindning samtidigt som vi kan upprätthålla leveranser av ekologiska produkter i Danmark.

Under 2022 och i början av 2023 mötte vi ökade kostnader för foder och gas medan vi under andra kvartalet såg en stabilisering av foderpris samt en nedåtgående trend för en del andra insatsvaror.

Ready-to-eat (RTE) uppvisade en fortsatt god försäljning under kvartalet med en nettoomsättning som ökade med 3 procent till 774 (748) MSEK, dock med lägre försäljningsvolymer. Rörelseresultatet förbättrades till 59 (51) MSEK. Resultatet var positivt påverkat med 11 MSEK i försäkringsersättning relaterat till den brand som drabbade vår produktionsanläggning i Farre i april 2022.

I slutet av kvartalet avslutades ett avtal med en större kund utanför våra hemmamarknader, vilket successivt kommer att påverka försäljnings-volymerna under kommande kvartal. Vi förväntar oss en gradvis ersättning till nya mer lönsamma affärer. I perioden med temporärt lägre aktivitetsnivå i vår produktionsanläggning i Farre utnyttjar vi möjligheten till uppgraderingar och förbereder för expansion och framtida tillväxt. Utbyggnaden av kapacitet i Norge är påbörjad och vi räknar med att inleda produktionen i mitten av 2024. Detta är en del av vårt långsiktiga strukturella arbete med att utveckla vårt RTE segment.

Övrigt/Ingredienser, vårt affärs- och produktutvecklingsområde inriktat på att ta vara på hela fågeln och öka förädlingsvärdet på våra produkter, bidrog med ett rörelseresultat på 24 (18) MSEK. Vi fortsatte utveckla vår affär inom segmentet genom en ökad utvinning och vi tog tillvara på mer produkter från varje fågel. De internationella marknadspriserna sjönk under slutet av andra kvartalet och vår förväntan är att vi kommer att se en återgång till de nivåer som rådde innan det fjärde kvartalet 2021.

Klimatmål validerade av Science Based Target initiative

Vi fortsatte att förbättra vårt hållbarhetsarbete och jag är stolt över att Scandi Standards klimatmål validerades av Science Based Target initiative. Detta innebär att Scandi Standard är en av få svenska livsmedelsproducenter som har fått sina klimatmål godkända av Science Based Target initiative och därmed har vetenskapligt förankrade klimatmål som följer Parisavtalet för att bidra till att minska klimatförändringarna. Scandi Standard har två ambitiösa mål; vi ska halvera våra utsläpp inom den egna verksamheten (Scope 1 och 2) och också i vår värdekedja (Scope 3) till 2030, med 2021 som basår. Det är också glädjande att se att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammats av omvärlden. I augusti 2023 publicerade Morningstar Sustainalytics en uppdaterad ESG Risk Rating, där Scandi Standard nu rankas på 10:e plats av 360 företag inom förpackade livsmedel.

Stabil finansiell position

Det operativa kassaflödet förbättrades kraftigt under kvartalet, främst till följd av stärkt resultat och minskat rörelsekapital. Förändringen i rörelsekapital var framför allt drivet av minskat lager, delvis beroende på säsongseffekter men även som ett resultat av vårt kontinuerliga arbete med att säkerställa rätt balans mellan produktion och efterfrågan. Investeringsnivån var fortsatt låg. Den räntebärande nettoskulden uppgick efter utbetalning av utdelning om 75 MSEK till 1 976 MSEK, vilket var något bättre än vid utgången av första kvartalet. Vår tidigare kommunikation om att investeringarna för 2023 ska uppgå till cirka 400 MSEK kvarstår med prioritet på ökad förädlingskapacitet inom RTE och RTC samt vår utrullning av nytt affärssystem, med syfte att bli en mer robust och effektiv koncern.

Väl positionerad för framtiden

När vi blickar framåt tror jag att kyckling står sig starkt, delvis fortsatt på bekostnad av andra proteiner såsom fläsk- och nötkött. Jag tror också att kyckling som livsmedel, med sin effektivitet och låga klimatavtryck, är en del av lösningen på klimatkrisen och vi ska fortsatt driva den agendan.

Jag är stolt över att vi tog ytterligare betydande steg i rätt riktning för att kunna återställa historisk lönsamhet, efter en tidigare tuff period för koncernen. Jag förväntar mig att våra fortsatta framsteg kommer att kompensera för något svårare marknadsförhållanden inom RTE och Ingredienser.

Trots att det fortfarande återstår en del förbättringsarbete under hösten flyttar jag nu fokus till att implementera strategier och processer för att öka det långsiktiga värdeskapandet i koncernen. Med ökad kontroll över verksamheten, robust finansiering och starka marknadspositioner har vi goda förutsättningar för att lyckas med detta.

Stockholm, 23 augusti 2023

Jonas Tunestål, vd och koncernchef Scandi Standard

Telefonkonferens

En telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas den 23 augusti 2023 kl. 08.30.

Telefonnummer:

Storbritannien: 020 3936 2999
Sverige: 010 884 80 16
USA: +1 646 664 1960
Övriga länder: +44 20 3936 2999

Presentationen som används under telefonkonferensen kan laddas ner på www.scandistandard.com under Investor Relations. En inspelning av telefonkonferensen är tillgänglig efteråt på www.scandistandard.com.

För ytterligare information kontakta:

Jonas Tunestål, vd och koncernchef och Julia Lagerqvist, CFO

Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR

Tel: +47 917 47 724

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Scandi Standard ska offentliggöra enligt EU:s missbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 augusti 2023 kl. 07.30.

Finansiell kalender

Rapport för Kv 3 2023
Rapport för Kv 4 2023
Rapport för Kv 1 2024
26 oktober 2023
9 februari 2024
3 maj 2024

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 12 miljarder kronor.