Scandi Standard AB (publ) delårsrapport januari – december 2023

Förbättrade marginaler och starkt kassaflöde

Oktober – December 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 3 011 (3 069) MSEK. I konstant valuta minskade nettoomsättningen med 3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 105 (99) MSEK, motsvarande en marginal på 3,5 (3,2) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 66 (55) MSEK. Resultat per aktie uppgick till 1,01 (0,86) SEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 109 (-192) MSEK.

Januari – December 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 13 014 (12 119) MSEK. I konstant valuta ökade nettoomsättningen med 4 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 457 (290) MSEK, motsvarande en marginal på 3,5 (2,4) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 273 (138) MSEK. Resultat per aktie uppgick till 4,11 (2,02) SEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 671 (197) MSEK.
    Styrelsen föreslår en utdelning för räkenskapsåret 2023 om 2,30 (1,15) SEK per aktie, motsvarande 150 (75) MSEK

Väsentliga händelser under kvartalet

• Den 28 december 2023 ingick Scandi Standards finska dotterbolag Naapurin Maalaiskana Oy ett avtal om att förvärva Landeli Group Oys Ready-to-eat verksamhet i Honkajoki. Under de senaste åren har den finska verksamheten haft en god tillväxt, främst till följd av den fortsatta positiva utvecklingen av det egna varumärket Naapurin Maalaiskana. Genom förvärvet tillförs ytterligare kapacitet och en möjlighet att differentiera verksamheten och stärka varumärket.

Nyckeltal2)

MSEK Kv4 2023 Kv4 2022 Δ 2023 2022 Δ
Nettoomsättning 3 011 3 069 -2% 13 014 12 119 7%
EBITDA 206 202 2% 880 722 22%
Rörelseresultat (EBIT)  105 99 6% 457 290 57%
EBITDA marginal % 6,9% 6,6% 0,3 ppt 6,8% 6,0% 0,8 ppt
EBIT marginal %  3,5% 3,2% 0,3 ppt 3,5% 2,4% 1,1 ppt
Jämförelsestörande poster1) - - - 8 - -
Justerad EBITDA1) 206 202 2% 871 722 21%
Justerat rörelseresultat (justerad EBIT) 1) 105 99 6% 449 290 54%
Justerad EBITDA marginal 1) % 6,9% 6,6% 0,3 ppt 6,7% 6,0% 0,7 ppt
Justerad EBIT marginal 1) % 3,5% 3,2% 0,3 ppt 3,4% 2,4% 1,1 ppt
Resultat efter finansnetto 77 67 14% 333 186 79%
Periodens resultat 66 55 20% 273 138 97%
Resultat per aktie, SEK 1,01 0,86 18% 4,11 2,02 103%
Avkastning på sysselsatt kapital % 11,0% 6,7% 4,3 ppt 11,0% 6,7% 4,3 ppt
Avkastning på eget kapital % 11,4% 6,2% 5,2 ppt 11,4% 6,2% 5,2 ppt
Operativt kassaflöde 109 -192 -157% 671 197 241%
Räntebärande nettoskuld 1 571 1 983 -21% 1 571 1 983 -21%
Räntebärande nettoskuld/justerad EBITDA 1,8 2,7 -34% 1,8 2,7 -34%
Skador med frånvaro (LTI) per miljon arbetade timmar 23,3 24,8 -6% 23,8 27,4 -13%
Fodereffektivitet (kg foder/levande vikt) 1,49 1,51 -1% 1,50 1,50 0%

1) Justerad för jämförelsestörande poster, se not 5.

2) För en definition av alternativa resultatmått, se sidan 22

Koncernchefens kommentar

Resultatförbättringen för Scandi Standard fortsatte under fjärde kvartalet, som är det säsongsmässigt svagaste kvartalet på grund av julhelgerna. Det är glädjande att kunna konstatera att de operationella och finansiella åtgärder vi har vidtagit har ökat lönsamheten under 2023 till historiska nivåer. Efter en lång period med betydande prisökningar för att motverka kostnadsinflationen börjar marknadsförhållandena normaliseras och priserna på viktiga insatsvaror avtar. Koncernens rörelseresultat för fjärde kvartalet ökade till 105 (99) MSEK med volymtillväxt. Ökad lönsamhet, förbättrade marginaler, en stark balansräkning och normaliserade marknadsförhållanden utgör en god grund för att fortsätta vår tillväxt- och lönsamhetsresa i linje med våra antagna finansiella mål.

Den starka förbättringen fortsätter inom Ready-to-cook

Ready-to-cook (RTC)
rapporterade en omsättningstillväxt om 5 procent till 2 278 (2 164) MSEK under fjärde kvartalet. Rörelseresultatet förbättrades till 77 (31) MSEK, främst drivet av ökad försäljning, lägre priser på insatsvaror och en tydlig lönsamhetsförbättring i vår danska verksamhet.

Flera av våra marknader bidrog starkt till den lönsamma tillväxten. Den stabila efterfrågan under en period av försvagad köpkraft för våra slutkunder visar på värdet i våra produkter.

Ready-to-cook i Danmark närmade sig break-even under 2023 och redovisade en förlust på -4 (-51) MSEK för fjärde kvartalet. Andelen långsamtväxande fåglar har optimerats i slutet av kvartalet, vilket till stor del tillgodosåg efterfrågan i segmentet med högre priser. Åtgärderna för att RTC Danmark ska bidra positivt till koncernens resultat fortsätter med full kraft även under 2024.

Fortsatt återuppbyggnad av orderboken för Ready-to-eat
Ready-to-eat (RTE)
redovisade en nettoomsättning om 600 (756) MSEK och ett rörelseresultat på 22 (53) MSEK under fjärde kvartalet, främst på grund av lägre kapacitetsutnyttjande vid produktionsanläggningen i Farre i Danmark. Som tidigare kommunicerats avslutades gradvis ett avtal med en större kund utanför våra hemmamarknader under andra och tredje kvartalet 2023 vilket innebär att kapacitetsutnyttjandet varit som lägst i fjärde kvartalet. Vi fortsätter arbetet med återuppbyggnaden av orderboken och förväntar oss att gradvis ersätta den förlorade volymen med en mer diversifierad kundbas.

Under kvartalet etablerade Scandi Standard sin Ready-to-eat verksamhet även i Finland genom förvärvet av Honkajoki. Målsättningen med transaktionen är att expandera verksamheten i Finland, utöka produktutbudet samt möjliggöra en högre produktförädling och därmed högre priser och lönsamhet. I och med förvärvet har Scandi Standard integrerad RTE-verksamhet i samtliga länder utom Irland.

Övrigt/Ingredienser
bidrog med ett rörelseresultat om 10 (25) MSEK. Liksom under det tredje kvartalet förklaras det lägre resultatet av en mer normaliserad prissättning efter en period av onormalt höga priser. Segmentet representerar cirka 50 procent av vikten av levande fåglar som förädlas av Scandi Standard och utgör en stor kommersiell potential framåt.

Goda framsteg med strukturerad metod för hållbarhetsarbete

Scandi Standard verkar för att förse marknaden med hållbara, säkra och näringsriktiga produkter. Arbetet med att systematiskt integrera hållbarhet i såväl strategi som operativ verksamhet fortsätter att vara ett prioriterat fokusområde.

Jag är stolt över de framsteg som har gjorts under året, däribland en förbättring av arbetsskadefrekvensen med 13 procent, en minskning av användningen av antibiotika med 25 procent och en förbättring av vårt nyckeltal för djurvälfärd (fotpoäng) med 19 procent jämfört med 2022. Under 2024 ska vi fortsätta att förfina vår plan mot 2030, inklusive utveckling av vår klimatomställningsplan samt implementera EU-direktivet om företagens hållbarhetsrapportering (CSRD). Implementeringen av CSRD kommer att stärka integrationen av hållbarhet i vår strategi, värdekedja och verksamhet ytterligare och underlätta jämförbarhet samt ge ökad transparens.

Minskad räntebärande nettoskuld och goda förutsättningar för den långsiktiga strategin

Den räntebärande nettoskulden fortsätter att minska. En ökad investeringstakt i det fjärde kvartalet samt förvärvet i Finland uppvägdes av ett förbättrat resultat och frigörande av rörelsekapital.

Vi har definierat en långsiktig strategi och uppdaterade finansiella mål som kommunicerades i samband kapitalmarknadsdagen i november. Vår målsättning är att öka intäkterna med 5–7 procent per år och höja rörelseresultat per kilo till minst 3 SEK till 2027. Det innebär en rörelsemarginal på över 6 procent och en avkastning på sysselsatt kapital på över 15 procent. Vårt fokus ligger nu på att verkställa strategin och implementera processer för att öka det långsiktiga värdeskapandet i koncernen. Viktiga områden för att nå våra finansiella mål på medellång sikt är fortsatt återuppbyggnad av orderboken inom RTE för att återställa kapacitetsnyttjandet i Farre, öka värdeskapandet inom RTC Danmark samt röra sig uppåt i värdetrappan för RTC.

Ett omfattande investeringsprogram har definierats för att stödja målen för tillväxt och marginalförbättringar som vi har satt upp till 2027. Inom ramen för programmet förväntas investeringar om cirka 500 MSEK under 2024, där de viktigaste är effektivisering och expansion av RTC, lansering av nytt affärssystem samt investeringar kopplade till vår klimatomställningsplan.

Jag är övertygad om att vi har alla förutsättningar att nå de nya målen och därmed skapa en god avkastning för våra aktieägare. Mot bakgrund av en stärkt lönsamhet och positiva framtidsutsikter kommer styrelsen föreslå en utdelning om 2,30 SEK per aktie, vilket är en dubblering jämfört med föregående år.

Stockholm, 9 februari 2024

Jonas Tunestål,
vd och koncernchef Scandi Standard

Telefonkonferens
En telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas den 9 februari 2024 kl. 08.30.

Telefonnummer:
Storbritannien: 020 3936 2999
Sverige: 010 884 80 16
USA: +1 646 664 1960
Övriga länder: +44 20 3936 2999

Presentationen som används under telefonkonferensen kan laddas ner på www.scandistandard.com under Investor Relations. En inspelning av telefonkonferensen är tillgänglig efteråt på www.scandistandard.com.

För ytterligare information kontakta:
Jonas Tunestål, vd och koncernchef och Fredrik Sylwan, CFO

Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR
Tel: +47 917 47 724

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Scandi Standard ska offentliggöra enligt EU:s missbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 februari 2024 kl. 07.30

Finansiell kalender
Rapport för Kv 1 2024    3 maj 2024
Årsstämma    3 maj 2024
Rapport för Kv 2 2024    17 juli 2024
Rapport för Kv 3 2024    25 oktober 2024

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 13 miljarder kronor