Scandi Standard AB (publ) delårsrapport januari – juni 2024

Fortsatt betydande volym- och resultattillväxt

April – Juni 2024

• Kycklingvolym (grillvikt) uppgick till 69 (67) tusen ton vilket motsvarar en ökning med 3 procent.
  • Nettoomsättningen uppgick till 3 350 (3 411) MSEK. I konstant valuta minskade nettoomsättningen med 2 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 127 (121) MSEK, motsvarande en marginal på 3,8 (3,5) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 71 (74) MSEK. Resultat per aktie uppgick till 1,09 (1,11) SEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 169 (272) MSEK.

Januari – Juni 2024

• Kycklingvolym (grillvikt) uppgick till 139 (132) tusen ton vilket motsvarar en ökning med 5 procent
  • Nettoomsättningen uppgick till 6 510 (6 695) MSEK. I konstant valuta minskade nettoomsättningen med 3 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 248 (213) MSEK, motsvarande en marginal på 3,8 (3,2) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 141 (117) MSEK. Resultat per aktie uppgick till 2,16 (1,95) SEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 99 (330) MSEK.

Nyckeltal1)

MSEK Kv2 2024 Kv2 2023 Δ H1 2024 H1 2023 Δ R12M 2023
Nettoomsättning 3 350 3 411 -2% 6 510 6 695 -3% 12 829 13 014
EBITDA 231 230 0% 456 426 7% 910 880
Rörelseresultat (EBIT)  127 121 5% 248 213 16% 492 457
EBITDA marginal % 6,9% 6,7% 0,1ppt 7,0% 6,4% 0,6ppt 7,1% 6,8%
EBIT marginal %  3,8% 3,5% 0,2ppt 3,8% 3,2% 0,6ppt 3,8% 3,5%
Jämförelsestörande poster2) - - - - - - 8 8
Resultat efter finansnetto 90 88 2% 178 149 19% 361 333
Periodens resultat 71 74 -3% 141 117 20% 297 273
Resultat per aktie, SEK 1,09 1,11 -2% 2,16 1,95 11% 4,33 4,11
Avkastning på sysselsatt kapital % 10,8% 9,3% 5,3ppt 10,8% 9,3% 5,3ppt 10,8% 11,0%
Avkastning på eget kapital % 11,4% 11,0% 0,4ppt 11,4% 11,0% 0,4ppt 11,4% 11,4%
Operativt kassaflöde 169 272 -38% 99 330 -70% 441 671
Räntebärande nettoskuld 1 796 1 976 -9% 1 796 1 976 -9% 1 796 1 571
Räntebärande nettoskuld/justerad EBITDA 2,0 2,4 -16% 2,0 2,4 -16% 2,0 1,8
Kycklingvolym, (ton grillvikt)3) 69 209 66 982 3% 139 342 132 085 5% 277 037 269 780
EBIT/kg 1,83 1,80 2% 1,78 1,62 10% 1,78 1,69
Skador med frånvaro (LTI) per miljon arbetade timmar 34,0 28,8 18% 29,1 24,5 19% 26,2 23,8
Fodereffektivitet (kg foder/levande vikt) 1,48 1,50 -1% 1,49 1,50 -1% 1,49 1,50

1) För detaljer om alternativa resultatmått, se not 4.
2) Justerad för jämförelsestörande poster, se not 5.
3) Tidigare redovisade siffror visade levande vikt, ton. Historiska data konverterad med en faktor 0,72.

Koncernchefens kommentar

Scandi Standard rapporterar ökat rörelseresultat, förbättrad marginal och volymtillväxt under det andra kvartalet, vilket är  en bra utveckling mot våra långsiktiga mål. Resultatförbättringen drevs av stark utveckling inom segmentet Ready-to-cook samtidigt som Ready-to-eat visade lägre resultat delvis drivet av en positiv engångshändelse om 11 MSEK i samma kvartal föregående år. Sammantaget är resultatet starkt jämfört med föregående år och vi fortsätter att realisera ytterligare potential. Vi driver en disciplinerad volymtillväxt, förbättrad produktmix och ökad effektivitet vilket ökade rörelseresultatet för koncernen med 5 procent till 127 (121) MSEK. Rörelsemarginalen stärktes till 3,8 (3,5) procent.

Största segmentet Ready-to-cook fortsätter växa

Ready-to-cook (RTC) ökade försäljningen jämfört med motsvarande kvartal föregående år med 2 procent till 2 546 (2 495) MSEK drivet av volym. Rörelseresultatet förbättrades till 98 (48) MSEK, framför allt som ett resultat av ett framgångsrikt arbete med att säkerställa disciplinerad volymtillväxt, förbättrad produktmix och lägre kostnader för insatsvaror som även gynnade våra konsumenter.

Kyckling är ett mångsidigt och attraktivt protein och våra lokala varumärken visar fortsatt styrka på sina respektive marknader. Våra pågående initiativ inom Ready-to-cook har tydligt fokus på ökad effektivitet och successiva resultatförbättringar. Under kvartalet har vi genomfört investeringar för ökad förädling och förbättringar inom såväl bröst- som lårurbening. Ökad integration mellan segmenten Ready-to-cook och Ready-to-eat kommer att ytterligare förbättra vår förmåga att optimera värdet utifrån förändringar i efterfrågan på fågelns olika delar.

Arbetet inom Ready-to-eat går framåt

Ready-to-eat (RTE) redovisade för det andra kvartalet en nettoomsättning om 686 (774) MSEK och ett rörelseresultat på 38 (59) MSEK. Det lägre resultatet jämfört med motsvarande period föregående år drevs fortsatt av lägre kapacitetsutnyttjande vid produktionsanläggningen i Farre i Danmark, samt den utbetalning av försäkringsersättning som påverkade resultatet föregående år positivt med 11 MSEK.

Vi ser en betydande förbättring jämfört med det första kvartalet 2024, drivet av vårt fokuserade arbete med att växa och diversifiera kundbasen. Vi förväntar oss fortsatt förbättring under de kommande kvartalen, i linje med tidigare kommunikation.

Ingredients-delen inom kategorin övrigt är ett område av stor strategisk betydelse för Scandi Standard. Genom att tillvarata en större del av fågeln och förädla råvaran så långt det är möjligt får vi ett viktigt bidrag till förbättrad lönsamhet. Under det andra kvartalet stod ingredienser för 118 (142) MSEK av intäkterna och bidrog med ett rörelseresultat om 5 (24) MSEK. Prisfallet för Ingredienser är starkt kopplat till de normaliserade energipriserna och har delvis kompenserats genom flera åtgärder som syftar till att lyfta värdet på dessa delar av fågeln.

Vårt hållbarhetsarbete gör oss ledande

Scandi Standard ser en tydlig konkurrensfördel i att vara den ledande aktören inom djurvälfärd och hållbarhet i den globala kycklingindustrin. Arbetet med att löpande utvecklas i linje med våra ambitiösa hållbarhetsmål fortskrider där ett av målen är att halvera våra utsläpp till 2030. Vi integrerar sedan 2023 hållbarhet i alla investeringsbeslut genom att exempelvis utvärdera investeringarnas påverkan på vår energianvändning, klimatpåverkan, arbetsmiljö och cybersäkerhet men också, på den för oss, så viktiga djurvälfärden.

På koncernnivå utvecklades våra nyckeltal för hållbarhet positivt under kvartalet även om vi i april hanterade en ammoniakläcka på fabriken i Aars. Jag kan dock konstatera att inga allvarliga skador uppstod, incidenten hanterades snabbt och i enlighet med befintliga rutiner och att vi tar med oss lärdomarna från den snabba och professionella hanteringen för att ytterligare stärka koncernens kunskap inom området. Incidenten har en negativ påverkan på kvartalets nyckeltal för arbetsskador med frånvaro (LTI).

Solid finansiell position

Den räntebärande nettoskulden ökade till 1 796 MSEK från föregående kvartal (1 709 MSEK) trots en stark EBITDA. Ökningen drevs främst av ett förvärv av en stycknings- och förpackningsanläggning i Jaeren i Norge som vi tidigare hyrt, fortsatt hög investeringstakt för att öka kapaciteten och automatiseringen i fabrikerna samt utdelning till våra aktieägare. Scandi Standards arbete med att minska rörelsekapitalbindningen, genom att bland annat fortsätta förbättra samordningen mellan fågelinköp och vår försäljnings- och verksamhetsplanering fortgår.

Vår finansiella position är solid och möjliggör det betydande investeringsprogram som har antagits för att underbygga tillväxt- och marginalförbättringsmålen fram till 2027. För att uppnå fortsatt ökad effektivitet, expansion och högre förädling förväntas investeringarna under 2024 uppgå till cirka 500 MSEK. Under kvartalet har vi framgångsrikt implementerat ett nytt och mer effektivt affärssystem i Sverige och övriga marknader kommer att integreras i det gemensamma systemet succesivt.

Scandi Standards implementering av den strategi och de mål som antagits för 2027 fortsätter med full kraft. Vi ska öka värdet på vårt protein, förbättra vår effektivitet och integrera hållbarhet ännu tydligare genom hela värdekedjan. Genom systematiskt och effektivt förbättringsarbete når vi nya delmål på vår resa mot att realisera potentialen över hela koncernen.

Sammanfattningsvis har vi under det andra kvartalet fortsatt utvecklas enligt plan med en stabil, hållbar tillväxt och ökad lönsamhet samtidigt som vi har genomfört initiativ som tar Scandi Standard ytterligare steg framåt. Vi är på rätt väg och arbetar fokuserat tillsammans för att successivt ta oss hela vägen till våra mål.

Stockholm, 17 juli 2024

Jonas Tunestål,
vd och koncernchef Scandi Standard

Telefonkonferens

En telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas den 17 juli 2024 kl. 08.30.

Telefonnummer:

Storbritannien: 020 3936 2999
Sverige: 010 884 80 16
USA: +1 646 664 1960
Övriga länder: +44 20 3936 2999

Presentationen som används under telefonkonferensen kan laddas ner på www.scandistandard.com under Investor Relations. En inspelning av telefonkonferensen är tillgänglig efteråt på www.scandistandard.com.

För ytterligare information kontakta:

Jonas Tunestål, vd och koncernchef och Fredrik Sylwan, CFO

Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR
Tel: +47 917 47 724

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Scandi Standard ska offentliggöra enligt EU:s missbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 17 juli 2024 kl. 07.30.

Finansiell kalender

Rapport för Kv 3 2024 25 oktober 2024
Rapport för Kv 4 2024 6 februari 2025
Rapport för Kv 1 2025 29 april 2025

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 13 miljarder kronor.