Scandi Standard AB (publ) delårsrapport januari - september 2023

Fortsatt marginalförbättring

Juli – September 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 3 308 (3 202) MSEK. I konstant valuta minskade nettoomsättningen med 2 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 139 (112) MSEK, motsvarande en marginal på 4,2 (3,5) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 90 (66) MSEK. Resultat per aktie uppgick till 1,16 (0,99) SEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 232 (248) MSEK.

Januari – September 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 10 003 (9 050) MSEK. I konstant valuta ökade nettoomsättningen med 6 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 352 (191) MSEK, motsvarande en marginal på 3,5 (2,1) procent.
  • Periodens resultat uppgick till 207 (83) MSEK. Resultat per aktie uppgick till 3,11 (1,17) SEK.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 562 (389) MSEK.

Väsentliga händelser under kvartalet

• I augusti 2023 publicerade Morningstar Sustainalytics en uppdaterad ESG Risk Rating där Scandi Standard nu rankas på 10:e plats globalt av 360 utvärderade företag inom kategorin Förpackade livsmedel.
  • Som ett led i förändringsprocessen för den danska verksamheten ingick Scandi Standard AB (publ) ett avtal om att avyttra sin majoritetsägarandel i Rokkedahl Food Aps. Avyttringen kommer att minska komplexiteten i produktion och frigöra resurser för att fokusera på det pågående förbättringsarbetet inom affärsområdet "Ready to cook" i Danmark.

Nyckeltal2)

MSEK Kv3 2023 Kv3 2022 Δ 9M 2023 9M 2022 Δ R12M 2022
Nettoomsättning 3 308 3 202 3% 10 003 9 050 11% 13 072 12 119
EBITDA 248 212 17% 673 520 29% 875 722
Rörelseresultat (EBIT)   139 112 23% 352 191 84% 451 290
EBITDA marginal % 7,5% 6,6% 0,9ppt 6,7% 5,7% 1,0ppt 6,7% 6,0%
EBIT marginal %  4,2% 3,5% 0,7ppt 3,5% 2,1% 1,4ppt 3,5% 2,4%
Jämförelsestörande poster1) 8 - - 8 - - 8 -
Justerad EBITDA1) 240 212 13% 665 520 28% 867 722
Justerat rörelseresultat (justerad EBIT) 1) 130 112 16% 344 191 80% 443 290
Justerad EBITDA marginal 1) % 7,2% 6,6% 0,6ppt 6,6% 5,7% 0,9ppt 6,6% 6,0%
Justerad EBIT marginal 1) % 3,9% 3,5% 0,4ppt 3,4% 2,1% 1,3ppt 3,4% 2,4%
Resultat efter finansnetto 107 84 27% 256 119 116% 323 186
Periodens resultat 90 66 35% 207 83 149% 262 138
Resultat per aktie, SEK 1,16 0,99 17% 3,11 1,17 166% 3,96 2,02
Avkastning på sysselsatt kapital % 10,5% 5,2% 5,3ppt 10,5% 5,2% 5,3ppt 10,5% 6,7%
Avkastning på eget kapital % 11,1% 4,0% 7,1ppt 11,1% 4,0% 7,1ppt 11,1% 6,2%
Operativt kassaflöde 232 248 -6% 562 389 45% 370 197
Räntebärande nettoskuld 1 678 1 733 -3% 1 678 1 733 -3% 1 678 1 983
Räntebärande nettoskuld/justerad EBITDA 1,9 2,8 -31% 1,9 2,8 -31% 1,9 2,7
Skador med frånvaro (LTI) per miljon arbetade timmar 22,5 27,8 -19% 23,9 28,3 -16% 24,0 27,4
Fodereffektivitet (kg foder/levande vikt) 1,50 1,50 0% 1,50 1,50 0% 1,50 1,50

1) Justerad för jämförelsestörande poster, se not 5.
2) För en definition av alternativa resultatmått, se sidan 22

Koncernchefens kommentar

Resultatförbättringen i Scandi Standard fortsatte under det tredje kvartalet och det är glädjande att kunna konstatera att de operationella och finansiella åtgärder vi har vidtagit har återställt marginalen till historiska nivåer. Nettoomsättningen ökade med 3 procent samtidigt som rörelseresultatet förbättrades med 24 procent. Med en stabil grund att stå på förflyttar vi nu fokus till vår framtida tillväxtresa och långsiktigt värdeskapande.

Fortsatt stark förbättring inom Ready-to-cook

Ready-to-cook (RTC) rapporterade en omsättningstillväxt om 7 procent till 2 431 (2 265) MSEK under tredje kvartalet. Rörelseresultatet förbättrades till 105 (34) MSEK, främst drivet av ökad försäljning, lägre priser på insatsvaror och en tydlig lönsamhetsförbättring i vår danska verksamhet. Resultatet påverkades positivt av en jämförelsestörande post om 8 MSEK relaterad till avyttringen av majoritetsägarandelen i Rokkedahl Food Aps.

Flera marknader, såsom Irland och Finland, rapporterade en tillväxt i kombination med en växande lönsamhet. Detta är ett resultat av en stark underliggande efterfrågan på våra produkter och är ett kvitto på att vi fortsätter att presentera innovativa produkter som möter våra kunders behov.

Under kvartalet fortsatte förändringsarbetet i vår danska verksamhet att ge effekt och resultatet inom Ready-to-cook i Danmark närmade sig break-even under det tredje kvartalet med ett resultat på -4 MSEK. Det kan jämföras med en förlust om -27 MSEK under andra kvartalet 2023 och en förlust om -50 MSEK under motsvarande kvartal föregående år och är ett resultat av det förbättringsarbete som pågått för att möta den förändrade konsumentefterfrågan samt för att anpassa produktsortiment till en mer fördelaktig produktmix.

Under inledningen av det fjärde kvartalet kunde vi notera en viss stabilisering i foderpriser och andra insatsvaror. Det rådande makroläget innebär dock en fortsatt osäkerhet vad gäller den framtida utvecklingen.

Ready-to-eat (RTE) rapporterade under det tredje kvartalet en nettoomsättningsminskning med 8 procent till 734 (802). Rörelseresultatet försämrades till 32 MSEK, från 70 MSEK samma kvartal föregående år, framför allt påverkat av lägre kapacitetsutnyttjande i produktionsanläggningen i Farre i Danmark. Som tidigare kommunicerats har ett avtal med en större kund utanför våra hemmamarknader gradvis avslutats under andra och tredje kvartalet, Kapacitetsutnyttjandet och resultatet förväntas därför minska något ytterligare under det fjärde kvartalet för att därefter successivt förbättras.

Vi ser en god underliggande efterfrågan på våra produkter och möjligheterna att kunna diversifiera vår kundbas och öka lönsamheten är betydande.

Övrigt/Ingredienser, vårt affärs- och produktutvecklingsområde inriktat på att ta vara på hela fågeln och öka förädlingsvärdet på våra produkter, bidrog med ett rörelseresultat på 11 (22) MSEK. Resultatet speglar en gradvis normalisering efter en period av mycket gynnsamma marknadsförutsättningar.

Integrerad hållbarhet och planering för att nå klimatmålen

Arbetet med att systematiskt integrera hållbarhet i såväl strategi som operativ verksamhet är fortsatt ett prioriterat fokusområde. Under kvartalet fortsatte arbetet med att ta fram konkreta åtgärdsplaner för att nå våra ambitiösa hållbarhetsmål, både på koncernnivå och i respektive land. Ett exempel är det arbete som pågår för att ta fram en detaljerad plan för att Scandi Standard ska nå bolagets Science Based Targets till 2030. Arbetet innebär dels att identifiera förbättringar på respektive produktionsanläggning för att minska utsläpp inom scope 1 och scope 2, dels att vi arbetar med koncerngemensamma strategiska projekt i hela värdekedjan (scope 3) för att minska klimatpåverkan från foder samt insamling av miljödata på gårdsnivå. Samtidigt säkerställs att hållbarhet tas in i investeringsprocessen på ett tydligt sätt och därmed att hänsyn tas till hållbarhetsfaktorer vid investeringsbeslut.

Jag är stolt över att vårt systematiska hållbarhetsarbete i ökande grad får externt erkännande, senast i Morningstar Sustainalytics risk rating, där Scandi Standard nu rankas på 10:e plats globalt av 360 utvärderade företag inom kategorin Förpackade livsmedel.

Starkt kassaflöde

Det operativa kassaflödet förbättrades under kvartalet, främst till följd av det förbättrade resultatet och ett minskat rörelsekapital. Förändringen i rörelsekapital var framför allt drivet av minskat lager, delvis beroende på säsongseffekter.

Den räntebärande nettoskulden minskade med 299 MSEK och uppgick vid slutet av kvartalet till 1 678 MSEK. Minskningen var framför allt drivet av det starka kassaflödet samt avyttringen av Rokkedahl Food Aps. Vår bedömning är att investeringsnivån under 2023 kommer att bli något lägre än tidigare kommunicerat och uppgå till ca 340 MSEK.

En stabil grund inför nästa steg på vår fortsatta tillväxtresa

Scandi Standard har under de senaste åren hanterat många utmaningar, både interna utmaningar i verksamheten, men även omfattande makroekonomiska utmaningar. Jag är stolt över att vi nu är tillbaka till historiska marginalnivåer. Det är betryggande att vi genom de operationella och finansiella åtgärder vi nu genomfört har etablerat en stabil grund för nästa steg på vår tillväxtresa.

Vårt fokus ligger nu på att implementera strategier och processer för att öka det långsiktiga värdeskapandet i koncernen. Vi arbetar med att färdigställa en långsiktig plan vad gäller investeringar och finansiella mål, vilket jag kommer att berätta mer om på vår kapitalmarknadsdag den 28 november. Scandi Standard har en unik marknadsposition i en bransch som förutspås fortsätta växa. Vi har en god finansiell ställning som skapar utrymme för fortsatta strategiska satsningar. Scandi Standard har operativa skalfördelar och geografisk riskdiversifiering då vi är etablerade i de lokala marknader där vi bedriver verksamhet. Vi är bättre tillsammans och med Scandi Standards engagerade medarbetare är jag övertygad om att vi har rätt förutsättningar att fortsätta lyckas.

Stockholm, 26 oktober 2023

Jonas Tunestål,

vd och koncernchef Scandi Standard

Telefonkonferens

En telefonkonferens för investerare, analytiker och media kommer att hållas den 26 oktober 2023 kl. 08.30.

Telefonnummer:

Storbritannien: 020 3936 2999
Sverige: 010 884 80 16
USA: +1 646 664 1960
Övriga länder: +44 20 3936 2999

Presentationen som används under telefonkonferensen kan laddas ner på www.scandistandard.com under Investor Relations. En inspelning av telefonkonferensen är tillgänglig efteråt på www.scandistandard.com.

För ytterligare information kontakta:

Jonas Tunestål, vd och koncernchef och Julia
Lagerqvist, CFO

Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR

Tel: +47 917 47 724

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Scandi Standard ska offentliggöra enligt EU:s missbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 oktober 2023 kl. 07.30.

Finansiell kalender

Kapitalmarknadsdag 28 november 2023
Rapport för Kv 4 2023 9 februari 2024
Rapport för Kv 1 2024 3 maj 2024
Årsstämma 3 maj 2024
Rapport för Kv 2 2024 17 juli 2024

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 12 miljarder kronor.