Scandi Standard förbättrar CDP-rating

PRESMEDDELLANDE, 8 februari 2024

Scandi Standard, den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland, är nöjda över att kunna rapportera en förbättring av den årliga ratingen från den globala ideella miljöorganisationen CDP, till A- (från en B-rating 2022) i klimatförändringskategorin och en oförändrad B-rating i skogskategorin. Betyget från CDP är ett viktigt bevis på Scandi Standards dedikerade hållbarhetsarbete, och är också erkänt bland Scandi Standards kunder och investerare.

CDP är en ideell organisation som driver ett globalt rapporteringssystem för investerare, företag, städer, länder och regioner för att mäta och hantera miljöpåverkan. Ett CDP-betyg ger en ögonblicksbild av ett företags redovisning och miljöarbete. Miljöarbetet analyseras på en skala från -D till A. För att få ett A-betyg från CDP måste organisationer visa på ledarskap inom miljöfrågor och redovisa åtgärder mot klimatförändringar, avskogning eller vattenskydd.

"Det här är en viktig milstolpe för Scandi Standard, som belyser vårt arbete med resurseffektiv kycklingproduktion med låg klimatpåverkan genom hela värdekedjan. Klimatet är en av vår tids mest kritiska frågor, och vi måste bidra till att minska utsläppen samt identifiera och hantera de risker som klimatförändringarna medför. Samtidigt ser vi de ökade ansträngningarna för att minska samhällets klimatpåverkan som en möjlighet där kyckling kan vara en del av lösningen.", säger Ida Ljungkvist, Group Sustainability Director, Scandi Standard.

"Integreringen av hållbarhet i både strategi och verksamhet förblir ett prioriterat fokusområde, och jag är stolt över att vårt systematiska hållbarhetsarbete får allt större extern uppmärksamhet. Scandi Standard har en tydlig ambition att vara ledande inom hållbarhetsområdet i den globala kycklingindustrin, och vår storlek på lokala marknader innebär att vi kan göra en verklig skillnad för människor, kycklingar och vår planet. Jag är övertygad om att vårt systematiska arbete med ständiga förbättringar är en konkurrensfördel.", säger Jonas Tunestål, CEO, Scandi Standard.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR Scandi Standard: +47 917 47 724

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 12 miljarder kronor. För mer information, vänligen se www.scandistandard.com.