Scandi Standard föreslår att utdelning utbetalas vid två tillfällen

Scandi Standard föreslår att den tidigare aviserade vinstutdelningen om 2,30 kronor per aktie betalas ut vid två utbetalningstillfällen om 1,15 kronor per aktie vardera. Avstämningsdagen för det första utbetalningstillfället föreslås vara tisdagen den 7 maj 2024 och avstämningsdagen för det andra utbetalningstillfället föreslås vara fredagen den 20 september 2024. I övrigt är utdelningspolicyn oförändrad.

Scandi Standard har historiskt betalat ut den beslutade vinstutdelning vid ett tillfälle. Bolaget önskar ett jämnare kassaflöde över året och även ge investerare en mer regelbunden inkomstkälla. Mot denna bakgrund föreslår styrelsen att utbetala vinstutdelningen vid två tillfällen. Bolagets utdelningspolicy i övrigt, att i genomsnitt över tid dela ut cirka 60 procent av periodens resultat justerat för jämförelsestörande poster, är oförändrad.

Styrelsen föreslår att vinstutdelning om sammanlagt 2,30 kronor per aktie delas upp på två utbetalningstillfällen om 1,15 kronor per aktie vardera. Avstämningsdagen för det första utbetalningstillfället föreslås vara tisdagen den 7 maj 2024 och avstämningsdagen för det andra utbetalningstillfället föreslås vara fredagen den 20 september 2024. Vinstutdelningen kommer då att betalas ut måndagen den 13 maj 2024 (1,15 kronor per aktie) och onsdagen den 25 september 2024 (1,15 kronor per aktie). Den av styrelsen föreslagna vinstutdelningen uppgår till ett belopp om totalt cirka 150 miljoner kronor.

”Scandi Standard har under de senaste åren genererat en förbättrad lönsamhet vilket i förlängningen resulterat i större vinstutdelningar till aktieägarna. För att eftersträva ett jämnare kassaflöde över året föreslås att genomföra vinstutdelningen vid två tillfällen. Detta premierar dessutom långsiktiga aktieägare och skapar en mer regelbunden inkomstkälla”, säger Johan Bygge, styrelseordförande i Scandi Standard.

Att utbetala vinstutdelningen vid två tillfällen föreslås gälla framgent men vinstutdelningen kan också betalas ut vid ett tillfälle beroende på vinstutdelningens storlek.

Fredrik Sylwan, CFO: +46 706 422 304

Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47 724

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 13 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.