Scandi Standard förvärvar Huttulan Kukko Oys verksamhet i Finland

Scandi Standard har ingått ett avtal om förvärv av Huttulan Kukko Oys (Huttulan) verksamhet i Finland. Avtalet förutsätter vissa godkännanden av en bank och leverantörer som förväntas erhållas inom ett par veckor. Scandi Standard kommer att betala 10 miljoner euro inklusive övertagande av skulder på 5 miljoner euro. Det slutliga priset kan komma att uppgå till totalt 13 miljoner euro över fem år beroende på verksamhetens utveckling.

Huttulan startade sin verksamhet förra året i en nybyggd produktionsenhet och har utvecklat ett premiumkoncept baserat på finsk kyckling, som säljs till kunder inom dagligvaruhandeln samt till restauranger och storhushåll. Sedan februari 2015, marknadsför och säljer Huttulan ett begränsat utbud av Kronfågels produkter till sina kunder i Finland. Verksamheten har 42 anställda och en årlig produktionsvolym på cirka 1,4 miljoner kycklingar, men har kapacitet för upp till 10 miljoner kycklingar per år.

”Jag är mycket glad över att tillkännage detta förvärv. Finland är en attraktiv marknad för Scandi Standard som kännetecknas av samma kvalitet, hälsa och omsorg för djuren som de övriga nordiska länderna. Genom förvärvet tillförs Scandi Standard ett erfaret finländskt team och en ny produktionsenhet, vilket är ett första steg in på denna marknad”, säger Leif Bergvall Hansen, VD på Scandi Standard.

Förvärvet förväntas inte ha någon väsentlig påverkan på Scandi Standards konsoliderade försäljning och resultat under 2015.

About Scandi Standard
Scandi Standard is the largest producer of chicken in the Nordic Region with leading positions in Sweden, Denmark and Norway. We produce, sell and market chilled, frozen and processed chicken under the strong brands Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Vestfold Fugl, Ivars and Chicky World. In Norway eggs are also sold and produced under the Den Stolte Hane brand. We have a total of approximately 1,650 employees and sales of more than SEK 5 billion. For more information, visit www.scandistandard.com