Scandi Standard tillträder det strategiska förvärvet i Litauen

Den 13 augusti 2024 offentliggjorde Scandi Standard AB (publ) (”Scandi Standard”) att man ingått avtal om att förvärva en integrerad toppmodern kycklingförädlare i Litauen.

Fullföljandevillkoren har nu uppfyllts och Scandi Standard har tillträtt förvärvet. Scandi Standard har genomfört alla förberedelser och åtgärder som är nödvändiga för att påbörja verksamheten inom kommande veckor och uppnå en förväntad initial årlig produktion om 20-25 tusen ton (grillvikt) från 2025.

Jonas Tunestål, vd för Scandi Standard, om förvärvet: ”Förvärvet är ett stort steg i att stärka Scandi Standards övergripande verksamhet och en katalysator för att nå våra finansiella mål. Förutom att den förvärvade verksamheten har de bästa möjligheterna att agera som en konkurrenskraftig, högkvalitativ leverantör i sin egen rätt kommer förvärvet att tillåta oss att bättre tillgodose de mest priskänsliga segmenten på våra hemmamarknader och vara en kostnadskonkurrenskraftig leverantör som uppfyller de strikta råvarukriterierna för våra Ready-to-eat-produkter.”

För mer information om förvärvet, vänligen se Scandi Standards pressmeddelande om transaktionen som offentliggjordes den 13 augusti 2024.

För ytterligare information kontakta:
Jonas Tunestål, VD och koncernchef

Fredrik Sylwan, Group CFO: +46706422 304
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47724

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 13 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.