Scandi Standard utser Otto Drakenberg till tillförordnad VD och koncernchef

Som tidigare meddelats har styrelsen för Scandi Standard (SCST SS) initierat en process för att rekrytera en ny vd och koncernchef. Styrelsen har idag fattat beslut om att utse Otto Drakenberg till tillförordnad VD och koncernchef för Scandi Standard. Detta innebär att Leif Bergvall Hansen lämnar befattningen med omedelbar verkan.

Otto Drakenberg är född 1966 och har en bakgrund från ett flertal interimsuppdrag inom konsumentvarubranschen. Otto har stor erfarenhet av förändringsledning, bland annat ifrån Selecta, Swegro och Twilfit, samt utifrån sin roll som styrelseordförande i Swegro och Spendrups.

Johan Bygge, styrelseordförande Scandi Standard, kommenterar:

”Vi behöver stärka ledarskapet på koncernnivå för att påskynda ett antal processer i bolaget. Otto Drakenberg kommer inledningsvis att fokusera på den uppkomna situationen inom kycklingproduktionen i Scandi Standards svenska verksamhet Kronfågel, samt arbeta för att hitta en hållbar långsiktig lösning för den danska verksamheten inom Ready-to-cook. Genom denna åtgärd sätter vi extra kraft bakom vårt löfte att uppfylla bolagets högt ställda krav på djuromsorg och livsmedelssäkerhet så att alla ska kunna känna sig trygga med våra produkter.”

Sökandet efter en permanent VD fortsätter.

Johan Bygge, Styrelseordförande: +46 70 594 73 48
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47 724

Informationen lämnades för offentliggörande klockan 08.00 den 3 juni 2021.

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 000 medarbetare med en årlig omsättning om cirka 10 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.