Scandi Standards klimatmål godkänts av initiativet Science Based Targets

Kycklingproducenten Scandi Standard är en av få svenska livsmedelsföretag som satt vetenskapliga klimatmål genom initiativet Science Based Targets och fått dem officiellt validerade. Till 2030 ska Scandi Standard halverat sina utsläpp, både i den egna verksamheten och i värdekedjan.

”Vi är stolta över att Scandi Standard är en av få svenska livsmedelsproducenter att få sina klimatmål godkända av Science Based Target initiative. Det innebär att vår verksamhet har vetenskapligt förankrade klimatmål som följer Parisavtalet för att bidra till att minska den globala uppvärmningen”, säger Ida Ljungkvist, hållbarhetschef Scandi Standard.

Scandi Standards officiella SBTi-godkända klimatmål:

1. Scandi Standard åtar sig att minska sina absoluta koldioxidutsläpp inom scope 1 och 2 med 50% till 2030, med 2021 som basår
  2. Scandi Standard åtar sig också att minska sina absoluta koldioxidutsläpp inom scope 3 med 50% inom samma tidsperiod

Forskning visar att den globala uppvärmningen inte bör överskrida 1,5 grader för att undvika de värsta effekterna av klimatförändringarna. Med mål satta enligt Science Based Targets riktlinjer bidrar Scandi Standard till att världen håller sig inom klimatets gränser.

”En långsiktigt hållbar livsmedelsproduktion är en viktig faktor i kampen mot klimatkrisen. Som marknadsledare vill vi öka transparensen och ta ett tydligt ledarskap i branschen i den gröna omställning som pågår”, fortsätter Ida.

Inventering av utsläppen från Scandi Standards verksamhet och värdekedja är gjord och idag blev målen för verksamheten officiellt godkända.

”Att våra klimatmål har blivit godkända av Science Based Targets initiative sänder en tydlig signal till alla i vår värdekedja att vi tar frågorna på allvar och säkerställer att Scandi Standard står för hållbar tillväxt framöver, säger Jonas Tunestål, vd Scandi Standard.

Om Science-Based Targets initiative

Science-Based Targets initiative är ett samarbete mellan CDP, UN Global Compact, World Resources Institute (WRI) och World Wide Fund for Nature (WWF). SBTi definierar och framhåller de ledande vetenskapligt grundade målen och gör fristående utvärderingar av företags mål.

För mer information, kontakta:

Ida Ljungkvist, Group Sustainability Director Scandi Standard: ida.ljungkvist@scandistandard.com

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 000 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 12 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.