SCST - Brandincident i Scandi Standards produktionsenhet i Farre, Danmark

Under gårdagen, den 6 april 2022, inträffade en brandincident på en av Scandi Standards produktionsenheter i Danmark, Farre. Den lokala brandkåren och medarbetare på plats lyckades snabbt kontrollera och släcka elden, tack vare befintliga brandvarnare och fungerande brandprotokoll, vilket innebar att de materiella skadorna blev begränsade. Inga människor kom till skada.

Nödvändiga reparationer har redan initierats och kommer resultera i sänkt produktionstakt i Farre under de närmaste dagarna. Scandi Standards kostnader för branden kan komma att bli i linje med bolagets självrisk på 20 MSEK. Incidenten väntas få begränsad kundpåverkan genom att bolaget nyttjar befintligt lager.

Vi är naturligtvis tacksamma för att ingen personal kom till skada och att de materiella skadorna blev begränsade tack vare välfungerande interna system och processer och handlingskraftiga medarbetare. Vi bedömer inte heller att våra kunder kommer att drabbas i någon högre utsträckning, säger Jonas Tunestål, vd och koncernchef Scandi Standard.

För mer information, vänliga kontakta:

Jonas Tunestål, CEO : +46 73 355 53 89

Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47 724

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 000 medarbetare med en årlig omsättning om cirka 10 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.