Themvar Eight säljer sitt ägande i Scandi Standard efter ett accelererat book building förfarande

Scandi Standards näst största ägare Themvar Eight Unlimited Company har informerat att de avyttrat sina 6 miljoner aktier i Scandi Standard efter ett accelererat book building förfarande till ett pris om 60,50 kronor per aktie.

Genom ett accelererat book building förfarande den 17 februari 2021 avyttrade Themvar Eight Unlimited Company (“Themvar Eight”) 6 miljoner aktier i Scandi Standard till ett pris om 60,50 kronor per aktie, motsvarande en rabatt om cirka 6% jämfört med stängningskursen samma dag.

Themvar Eight förvärvade 6 miljoner aktier i Scandi Standard 2017 som en delbetalning när Scandi Standard förvärvade Manor Farm, den största producenten av kycklingbaserade livsmedel på Irland. Themvar Eight är ett företag registrerat på Irland som ägs av medlemmar i de familjer som tidigare ägde Manor Farm samt nuvarande och tidigare seniora ledningspersoner i Manor Farm, däribland Vincent Carton som också är styrelseledamot i Scandi Standard. Det gjordes en mycket framgångsrik överlämning av ledningen för den Irländska verksamheten 2019 och nu har Themvar Eight avyttrat sitt ägande i Scandi Standard av likviditets- och diversifieringsskäl.

I ett uttalande säger Per Harkjær, styrelseordföranden för Scandi Standard: “Jag vill tacka familjen Carton för deras stora bidrag till att framgångsrikt integrera Manor Farm i Scandi Standard. Genomförandet av ett stort antal best practice-initiativ har betydligt ökat lönsamheten i Manor Farm och har fört bolaget mot att prestera bäst i klassen i Europa på flera viktiga ESG-parametrar. Jag uppskattar att arbeta med Vincent Carton i styrelsen för Scandi Standard och jag värdesätter hans insiktsfulla och direkta stil."

Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef: +45 22 10 05 44
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47 724

Informationen lämnades för offentliggörande klockan 0800 den 18 februari 2021.

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3000 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 9 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.