• Scandi Standard/

Tilldelning av stamaktier enligt LTIP 2018 och efterföljande aktieförsäljningar av ledningspersoner i Scandi Standard

Scandi Standard AB (publ) har utan kostnad för mottagaren tilldelat och levererat sammanlagt 245 227 befintliga stamaktier i bolaget till deltagare i bolagets långsiktiga incitamentsprogram som inrättades efter beslut vid årsstämman 2018 (LTIP 2018).

Bolagets verkställande direktör och koncernchef Leif Bergvall Hansen har meddelat bolaget att han har sålt stamaktier för att täcka personliga inkomstskattekostnader som uppkommer till följd av tilldelningen. Leif Bergvall Hansen har sålt 37 000 av 76 761 tilldelade stamaktier och har efter försäljningen ett innehav av 733 425 stamaktier i bolaget motsvarande ett marknadsvärde om cirka 46 miljoner kronor baserat på stängningskursen på Nasdaq Stockholm den 25 maj 2021.

De deltagare i LTIP 2018 som i enlighet med tillämpliga lagar och regler definieras som personer i ledande ställning i bolaget kommer att anmäla genomförda transaktioner till Finansinspektionen.

Efter tilldelningen enligt LTIP 2018 innehar bolaget 733 726 egna stamaktier.

Leif Bergvall Hansen, VD och koncernchef: +45 22 10 05 44
Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR: +47 917 47 724

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3000 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 9 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.