Valberedningens förslag till Scandi Standards årsstämma 2023

PRESSMEDDELANDE, 22 mars 2023

Valberedningen i Scandi Standard AB (publ) (”Scandi Standard”) har lämnat sina förslag till Scandi Standards årsstämma 2023. Valberedningen föreslår bland annat att Karolina Valdemarsson väljs som ny styrelseledamot samt att Johan Bygge (ordförande), Öystein Engebretsen, Henrik Hjalmarsson, Cecilia Lannebo, Pia Gideon och Paulo Gaspar omväljs som styrelseledamöter.

Val av styrelseordförande och styrelseledamöter

Valberedningen föreslår att Karolina Valdemarsson väljs som ny styrelseledamot samt att Johan Bygge (ordförande), Öystein Engebretsen, Henrik Hjalmarsson, Cecilia Lannebo, Pia Gideon och Paulo Gaspar omväljs som styrelseledamöter för tiden intill slutet av årsstämman 2024.

Karolina Valdemarsson har bred erfarenhet av ledningsarbete i egenskap av Country Managing Director Sweden för Lantmännen Cerealia samt inom sälj, varumärkesutveckling, kanalstrategier och marknadsföring i egenskap av försäljningschef för Unilever. Hon är även styrelseledamot i Lantmännen Cerealia AB och Livsmedelsföretagen Service i Sverige AB.

Under sitt arbete har valberedningen blivit informerad om att Michael Parker inte är tillgänglig för omval.

”Valberedningen är mycket glad över att kunna presentera Karolina Valdemarsson som föreslagen ny styrelseledamot. Karolina kommer att bidra till styrelsen med bred kunskap inom detaljhandel och internationell erfarenhet samt kompetens inom sälj, varumärkesutveckling, kanalstrategier och marknadsföring och därmed ytterligare stärka styrelsen inom dessa områden. Valberedningen vill även rikta ett stort tack till avgående styrelseledamoten Michael Parker för hans bidrag som styrelseledamot sedan noteringen av Scandi Standard 2014”, säger Andreas Hofmann, ordförande i valberedningen.

Styrelseledamöternas oberoende enligt Svensk kod för bolagsstyrning

Valberedningen bedömer att samtliga föreslagna styrelseledamöter är oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen samt att tre av de föreslagna styrelseledamöterna (Henrik Hjalmarsson, Cecilia Lannebo och Pia Gideon) är oberoende i förhållande till Scandi Standards större aktieägare.

Val av revisor

Valberedningen föreslår, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation efter att ha genomfört ett upphandlingsförfarande, att Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB omväljs som revisor för tiden fram till slutet av årsstämman 2024.

Arvoden till styrelsen och revisorn

Valberedningen föreslår att arvodet till styrelsens ordförande ska uppgå till 930 000 kronor (875 000 kronor) och det individuella arvodet som ska utgå till övriga icke anställda styrelseledamöter som har valts av årsstämman ska uppgå till 380 000 kronor (360 000 kronor).

Valberedningen föreslår även att arvodet till ledamöterna i styrelsens utskott, för tiden fram till nästa årsstämma, ska utgå enligt följande. Ett individuellt årligt arvode om 160 000 kronor (150 000 kronor) till ordföranden i revisionsutskottet och 80 000 kronor (75 000 kronor) till var och en av de två övriga ledamöterna i revisionsutskottet, 110 000 kronor (100 000 kronor) till ordföranden i investeringsutskottet och 55 000 kronor (50 000 kronor) till var och en av de två övriga ledamöterna i investeringsutskottet samt 70 000 kronor (60 000 kronor) till ordföranden i ersättningsutskottet och 35 000 kronor (30 000 kronor) till var och en av de två övriga ledamöterna i ersättningsutskottet.

Valberedningen föreslår att arvodet till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Valberedningens sammansättning och fullständiga beslutsförslag

Valberedningen inför årsstämman 2023 består av Andreas Hofmann (ordförande, utsedd av Investment AB Öresund), Paulo Gaspar (utsedd av Grupo Lusiaves), Tove Cederborg (utsedd av Lantmännen), Tim Floderus (utsedd av Eva Qviberg) och Johan Bygge (styrelseordförande för Scandi Standard).

Valberedningens fullständiga förslag, inklusive motiveringar och information om de föreslagna styrelseledamöterna, kommer att finnas tillgängligt på Scandi Standards webbplats, www.scandistandard.com, senast tre veckor före årsstämman.

Andreas Hofmann, ordförande i valberedningen, +46 760 59 65 71

Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR, +47 91 74 77 24

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 000 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 12 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.