Valberedningens förslag till Scandi Standards årsstämma 2024

Valberedningen i Scandi Standard AB (publ) (”Scandi Standard”) har lämnat sina förslag till Scandi Standards årsstämma 2024. Valberedningen föreslår bland annat att Lars-Gunnar Edh och Sebastian Backlund väljs som nya styrelseledamöter samt att Johan Bygge (ordförande), Öystein Engebretsen, Henrik Hjalmarsson, Cecilia Lannebo, Pia Gideon och Paulo Gaspar omväljs som styrelseledamöter. Valberedningen föreslår att Paulo Gaspar väljs som vice styrelseordförande.

Val av styrelseordförande, vice ordförande och styrelseledamöter

Valberedningen föreslår att Lars-Gunnar Edh och Sebastian Backlund väljs som nya styrelseledamöter samt att Johan Bygge (ordförande), Öystein Engebretsen, Henrik Hjalmarsson, Cecilia Lannebo, Pia Gideon och Paulo Gaspar omväljs som styrelseledamöter. Valberedningen föreslår att Paulo Gaspar väljs som vice styrelseordförande.

Lars-Gunnar Edh har bred erfarenhet från tillverkningsindustri- och energisektorn genom ledande befattningar inom Saab Automobiles/GM, Assa Abloy och Lantmännen. Han är även styrelseledamot i Drivkraft Sverige AB samt i SimSuFoodS AB. Sebastian Backlund har bred erfarenhet från investeringsfrågor, corporate finance och företagsförvärv från EY, MedCap och Investment AB Öresund.

Under sitt arbete har valberedningen blivit informerad om att Karolina Valdemarsson inte är tillgänglig för omval.

”Valberedningen är mycket glad över att kunna presentera Lars-Gunnar Edh och Sebastian Backlund som föreslagna nya styrelseledamöter. Lars-Gunnar och Sebastian kommer att bidra till styrelsen med bred kunskap från industri- och energisektorn, investeringsfrågor, corporate finance och företagsförvärv och därmed ytterligare stärka styrelsen inom dessa områden. Valberedningen vill även rikta ett stort tack till avgående styrelseledamoten Karolina Valdemarsson”, säger Anders Wennberg, ordförande i valberedningen.

Styrelseledamöternas oberoende enligt Svensk kod för bolagsstyrning

Valberedningen bedömer att samtliga föreslagna styrelseledamöter är oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen samt att tre av de föreslagna styrelseledamöterna (Henrik Hjalmarsson, Cecilia Lannebo och Pia Gideon) är oberoende i förhållande till Scandi Standards större aktieägare.

Val av revisor

Valberedningen föreslår, i enlighet med revisionsutskottets rekommendation, att Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB omväljs som revisor för tiden fram till slutet av nästa årsstämma.

Arvoden till styrelsen och revisorn

Valberedningen föreslår att arvodet till styrelsens ordförande ska uppgå till 1 000 000 kronor (930 000 kronor), arvodet till vice ordförande ska uppgå till 550 000 kronor (ny) och det individuella arvodet som ska utgå till övriga icke anställda styrelseledamöter som har valts av årsstämman ska uppgå till 400 000 kronor (380 000 kronor).

Valberedningen föreslår även att arvodet till ledamöterna i styrelsens utskott ska utgå enligt följande. Ett individuellt årligt arvode om 180 000 kronor (160 000 kronor) till ordföranden i revisionsutskottet och 90 000 kronor (80 000 kronor) till var och en av de två övriga ledamöterna i revisionsutskottet samt 80 000 kronor (70 000 kronor) till ordföranden i ersättningsutskottet och 40 000 kronor (35 000 kronor) till den övriga ledamoten i ersättningsutskottet.

Valberedningen föreslår att arvodet till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Valberedningens sammansättning och fullständiga beslutsförslag

Valberedningen inför årsstämman 2024 består av Anders Wennberg (ordförande, utsedd av Investment AB Öresund), Avelino Gaspar (utsedd av Grupo Lusiaves), Michael Sigsfors (utsedd av Lantmännen), Mats Qviberg (utsedd av Eva Qviberg) och Johan Bygge (styrelseordförande för Scandi Standard).

Valberedningens fullständiga förslag, inklusive motiveringar och information om de föreslagna styrelseledamöterna, kommer att finnas tillgängligt på Scandi Standards webbplats, www.scandistandard.com, senast tre veckor före årsstämman.

Anders Wennberg, ordförande i valberedningen, +46 730 39 78 09

Henrik Heiberg, Head of M&A, Financing & IR, +47 91 74 77 24

Scandi Standard är den ledande producenten av kycklingbaserade livsmedelsprodukter i Norden och Irland. Bolaget producerar, marknadsför och säljer förädlade, kylda och frysta produkter under de välkända varumärkena Kronfågel, Danpo, Den Stolte Hane, Manor Farm och Naapurin Maalaiskana. I Norge produceras och säljs även ägg. Vi är tillsammans cirka 3 200 medarbetare med en årlig omsättning på mer än 13 miljarder kronor. För mer information se www.scandistandard.com.