Lyckat samgående - vinstnivån bibehållen

Lyckat samgående - vinstnivån bibehållen Den viktigaste händelsen för Ramböll under året var sammanslagningen med Scandiaconsult. Trots kostnaderna för sammanslagningen och en allmänt svag marknad lyckades Ramböll bibehålla förra årets vinstnivå och ökade omsättningen. Ramböll-koncernens resultat för 2003 var tillfredsställande. Koncernen är Nordens ledande konsultbolag och rankat nr 10 i Europa. Den totala omsättningen uppgick till 2 641 MDKK (1 496) varav 1 015 MDKK kommer från förvärvade Scandiaconsult. Vinst före skatt uppgick till 81,6 MDKK (80,4). Omsättnings-ökningen varierar mellan de olika affärsområdena. Området olja/gas stod för den största ökningen, i traditionella områden som byggande och infrastruktur förekom ingen ökning. Vatten, avfall och miljö-teknik låg kvar på stabila verksamhetsnivåer. - Vi lyckades öka omsättningen och resultatet trots svaga marknader i alla de nordiska länderna och trots de finansiella kostnader som uppkom i samband med sammanslagningen. Det är tillfredsställande. Om vi drar bort omsättningsökningen som beror på förvärvet av Scandiaconsult ökar omsättningen med nio procent - eller med 131 MDKK - under 2003, säger koncernens VD Flemming Bligaard Pedersen. Ställningen som Nordens ledande konsultbolag kommer att utnyttjas ytterligare I slutet av 2003 var antalet fast anställda 4 050 jämfört med 2 144 året innan. Ökningen hänför sig till samgåendet med Scandiaconsult. Detta gör Ramböll-koncernen till det största konsultbolaget i Norden, en ställning som Flemming Bligaard Pedersen anser måste säkerställas och utvecklas: - Vi tyckte redan från början att företagen passade perfekt ihop. Inte bara när det gällde marknaden, utan även på flera andra områden. Företagens kulturer visade sig vara mycket lika varandra, och personal- sammansättningen är också likartad om man tittar på ålder, utbildning och tjänsteår. Vi har valt en affärsmodell där befintliga affärsenheter fortsätter arbeta mycket självständigt för att behålla närheten till lokala marknader och kunder. Samtidigt har samgåendet skapat nya marknadsmöjligheter för våra konsulter. Samarbetet över gränserna, både under anbudsfasen och när det gäller faktiska projekt, har redan vida överträffat förväntningarna. Samgåendet har gett förnyad energi åt organisationen och det finns en utbredd laganda bland medarbetarna och en vilja att visa den nya koncernens fulla potential. - Jag förväntar att marknaden ska förbli relativt svag även under 2004. Trots det räknar jag med att koncernens resultat ska utvecklas positivt tack vare den fortsatta kompetensutvecklingen, marknads-utvecklingen och rationaliseringen till följd av sammanslagningen, säger Flemming Bligaard Pedersen. Från och med den 31 mars kommer Ramböll-koncernens gemensamma profil bli ännu starkare, när samtliga bolag i koncernen får "Ramböll" i företagsnamnet. Ytterligare uppgifter finns i den bifogade bokslutsrapporten för perioden januari - december 2003. För vidare information kontakta: VD Flemming Bligaard Pedersen, telefon +45 4598 6000 eller Ekonomidirektör Per Leopoldson, +46 8 615 6000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/20/20040220BIT00350/wkr0001.pdf Hela kommunikén http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/20/20040220BIT00350/wkr0002.pdf Hela kommunikén