Bollnäsbo blir ny hotelldirektör på Scandic Bollnäs – vill rekrytera lokalt

Scandic har nyligen befordrat Malin Ahlman till tjänsten som hotelldirektör för Scandic Bollnäs. Malin är en av Scandics många talanger som gjort karriär inom företaget och kommer senast från rollen som operativ chef för Scandic Bollnäs. Malin Ahlman tillträder som hotelldirektör den 1 oktober.

Malin har arbetat på Scandic Bollnäs sedan 1999 och kan både hotell och stad utom och innan. Tidigare har hon bland annat arbetat som servis, receptionist och lämnar nu tjänsten som operativ chef bakom sig för att axla rollen som hotelldirektör. Malin kommer att fylla en viktig roll i att fortsätta stärka Scandic som hotellaktör i Bollnäs, verka för att hotellet även framgent är en integrerad del av regionens näringsliv och arbeta för ett blomstrande inresande till Hälsingland.

- Malin är ett gott exempel på hur man inom Scandic kan börja i hotelldriften och avancera till hotelldirektör. Malin har en fantastisk kompetens inom hotellnäringen och genom sin lokalkännedom för staden och regionen är jag övertygad om att Malin är rätt person att positionera hotellet som Bollnäs vän i stan. Det är även extra roligt att vi tillsätter en hotelldirektör för destinationen Bollnäs, då Malin får en bred arena att jobba med i syfte att generera ytterligare fokus på destinationen vilket kommer att gynna staden, hotellet och våra gäster, säger Karin Lundman, Distriktsdirektör för norra Sverige på Scandic Hotels.

- Det ska bli otroligt roligt och ärofyllt att påbörja ett nytt uppdrag den 1 oktober, även om jag varit på hotellet sedan 1999. Det känns bra att vi är på väg ut ur pandemin, återstartat hotellet och branschen i sin helhet. Vi är mer än redo att ta emot hotell-, konferens- och restauranggäster, inte minst nu inför kommande höstlov och inte allt för långt bort, vårt populära julbord. Eftersom jag är Bollnäsbo ser jag extra mycket fram emot att få vara med och stärka arbetet med att positionera hotellet, vår fantastiska stad och Hälsingland som destination, tillsammans med mina kollegor på hotellet och det lokala näringslivet, säger Malin Ahlman, tillträdande Hotelldirektör på Scandic Bollnäs.

I takt med att den svenska besöksnäringen återstartar kommer Scandic Bollnäs på sikt att behöva rekrytera minst sex nya medarbetare inom reception, konferens, servis och housekeeping, något som Malin Ahlman gärna ser att hotellet gör lokalt.

- Det är en bit kvar innan vi är tillbaka på de nivåer som vi såg under 2019, men att restriktioner lättas i nästa vecka är en jätteviktig framtidssignal för vår bransch. För att fortsätta bygga ett starkt medarbetarlag kommer jag att behöva rekrytera minst sex tjänster till hotellet och det vill jag göra lokalt. För mig är det viktigt att kunna erbjuda Bollnäs arbetssökande, ung som gammal, ytterligare en möjlighet att få jobb, då jag själv en gång befunnit mig i den sitsen och Scandic gav mig just den möjligheten, avslutar Malin Ahlman.

Karin Lundman, Distriktsdirektör för norra Sverige på Scandic Hotels Sverige
      Email: karin.lundman@scandichotels.com