Downtown Camper by Scandic först ut med helt mobil rekrytering – väljer uppstickaren Next U

Den 1 september öppnar Scandics nya signaturhotell på Brunkebergstorg med 150 helt nya medarbetare. För att hitta dessa servicestjärnor har Scandic valt videorekryteringsföretaget Next U och bolagets nya mobila rekryteringsverktyg. Scandic blir då första företag i Norden att genom det nyutvecklade verktyget helt välja bort en traditionell ansökningsprocess med personligt brev och CV.

Scandic har länge använt kreativa rekryteringsmetoder inför hotellöppningar. När Haymarket och Scandic Continental skulle öppna 2016 anordnades stora rekryteringsevent med speedintervjuer där alla som ville fick möjlighet att träffa en rekryterare direkt.

– Vi letar efter servicestjärnor som ska ge fantastiska hotellupplevelser för våra gäster och vi vet att de inte alltid kommer till sin rätt i ett vanligt CV. För oss är attityden och viljan det viktigaste och då måste vi hitta andra sätt att nå dem, säger Henrik Dider, HR-direktör, Scandic Sverige.

Next U:s nya mobila verktyg lanseras nu officiellt genom att Scandic genomför den första större rekryteringsprocessen. Verktyget gör det enkelt att genom mobilen ansöka till en av de 150 nya tjänsterna på Downtown Camper.

– Det här är det första helt mobila verktyget i Norden. Alla rekryteringssystem utgår från ett CV och det innebär oftast att mobilen inte är ett alternativ. Det mönstret vill vi bryta och istället utgå från den jobbsökande. Själva ansökan bygger på ett test och en videolösning som tar hänsyn till framtiden istället för CV:t som ju bygger på din historik, säger Stefan Lidén, VD och grundare av Next U.

De jobbsökanden registrerar sina uppgifter, genomför ett kort servicetest med frågor kring personliga egenskaper, attityd och gästbemötande, och i ett sista steg spelar in en kort film där de får presentera sig själva. Hela processen tar under 10 minuter.

– På våra tidigare rekryteringsevent kom över 1000 personer och det stora intresset gjorde att processen tog lång tid. Vi hoppas såklart att lika många vill söka till Downtown Camper men på det här sättet kan vi både snabba på sökprocessen och i ett tidigt skede fånga upp nyfikna och sociala servicetalanger, avslutar Henrik.

Rekryteringen är påbörjad och verktyget finns tillgängligt genom https://www.scandichotels.se/downtowncamperjobb

För de som är nyfikna på att arbeta på Downtown Camper anordnas en även mässa på Scandic Anglais den 4:e juni klockan 11–15. Där kan man få träffa rekryterande avdelningschefer och få veta mer om hotellet. Det kommer också att finnas representanter från Next U på plats för att guida i det nya rekryteringsverktyget. Ingen föranmälan behövs.

Mette von Schack, Marketing Manager, Downtown Camper by Scandic
+46 723 223 610, mette.schack@scandichotels.com