En västsvensk ikon skapar goda utsikter

Göteborg 8 december 2009

Mitt i lågkonjunkturen växer Göteborgs anrika hotell Scandic Opalen bokstavligt talat mot skyarna. Fem nya våningar och 110 dubbelrum med panoramavy över staden står snart klara och öppnar under första kvartalet 2010.

– Med de nya rummen får vi en unik position i Göteborg. Hotellets kapacitet utökas med 45 procent och vi kan erbjuda något bra för både turister samt konferens- och affärsresenärer. Jag har aldrig tvekat inför utmaningen, trots att marknadsläget är mycket tufft. Scandic Opalen blir Göteborgs bästa konferenshotell i och med de fem nya våningarna, rummen med panoramavy över staden och Scandics starka koncept inom miljö, tillgänglighet och service, berättar Håkan Wegstedt, hotelldirektör på Scandic Opalen.

Scandic Opalen ligger mitt i händelsernas centrum, intill Svenska Mässan, Kongresshallen, Liseberg och de stora arenorna Scandinavium och Ullevi, och med endast fem minuters promenad till Avenyn. Göteborg har de senaste åren satsat stort på evenemang och upplevelser, och den industrin kommer bara att växa ännu mer enligt Göteborg & Co.
– På sikt behöver Göteborg fler hotellrum för att kunna attrahera stora mässor och evenemang till staden. Dessutom är det enormt viktigt att det finns starka aktörer med framtidstro, som visar att upplevelse- och reseindustrin är viktig för Göteborg, och vi är mycket glada att Scandic satsar både uppåt och framåt genom att uveckla Opalen, säger Leif Nilsson, vd på Göteborg & Co.

– Just nu upplever många företag väldigt tuffa tider, men det är viktigt att våga satsa även i en lågkonjunktur. När marknaden vänder är Scandic Opalen ett nyrenoverat hotell med stor kapacitet och fantastisk utsikt, avslutar hotelldirektör Håkan Wegstedt.

Fakta:

• Scandic Opalen får fem nya våningar med 110 nya dubbelrum
  • De nya rummen får samtliga glasade väggar, som erbjuder en svindlande panorama utsikt över Göteborg
  • Hotellet har efter påbyggnaden totalt 353 rum, från enkelrum till de luxe rum
  • Scandic Opalen har en av Göteborgs största konferensavdelningar, med kapacitet från 2-230 personer
  • Arkitekt är Krook & Tjäder.

För mer information eller en visning av de nya rummen, vänligen kontakta:
Håkan Wegstedt, hotelldirektör, Scandic Opalen, tel: +46 709 73 59 11
Jessica Agert, presschef, Scandic, tel: +46 709 73 50 13