Examensdags för första klassen i Scandics kockskola – alla får jobb

Kockbristen inom den ständigt växande besöksnäringen har länge varit känd. Därför startade Scandic en ny arbetsmarknadsutbildning för kockar i december 2017 tillsammans med utbildningsföretaget Astar och Arbetsförmedlingen. Nu tar den första klassen examen och samtliga elever som genomfört hela utbildningen får anställning på Scandic.

Den 21 november samlades eleverna till en avslutande examenstävling där de fick visa upp sina färdigheter framför en jury bestående av bland andra TV-kocken Dante Zia, arbetsmarknads- och integrationsborgarrådet Karin Ernlund (C) och mat- och reseskribenten samt chefredaktören för Travel News Viggo Cavling.

– När vi startade den här utbildningen var målet att dels lösa vårt eget rekryteringsproblem, dels hitta morgondagens branschstjärnor. Det de här eleverna har åstadkommit under den korta utbildningstiden är extraordinärt och de rätter som presenterades höll en mycket hög klass. Jag är oerhört stolt och glad över att få välkomna dessa nya kockar till Scandicfamiljen, säger Thomas Fankl, F&B Director, Scandic Sverige.

Eleverna tävlade lagvis med egenkomponerade recept som satts samman enligt kriterierna framåtblickande och trendspanande, för alla med hänsyn till gluten- och laktosintolerans samt veganskt i så lång utsträckning som möjligt. Dessutom skulle det finnas med ett miljötänk och rätterna skulle kunna serveras i restaurangerna på Scandics hotell.

Det vinnande laget bestående av Humaera Mufti, Sonia Marisol Rendon Zambrano och Johannes Issa presenterade en vegansk hamburgare med krämig korianderdressing, pumpa- & morotsfritters och mangodipp.

Med i juryn satt också Thomas Fankl, F&B Director, Scandic Sverige och Francois ”Frasse” Kaemmerle, rektor, Astar Sundbyberg.

Om utbildningen
Utbildningen är 43 veckor lång och ges i Stockholm, Göteborg och Malmö tillsammans med utbildningsföretaget Astar. Rekrytering och urval sker tillsammans med Arbetsförmedlingen. Planer finns på att utöka utbildningen till fler orter, bland annat Jönköping, Linköping och Karlstad. I den första klassen som examinerats har 14 elever klarat samtliga moment och dessa erbjuds nu anställning på ett Scandichotell i Stockholmsområdet.

För mer information, kontakta:
Heidi Wold, Kommunikationsdirektör Scandic Sverige
E-post: heidi.wold@scandichotels.com