För femte året i rad rankar ekonomistudenter Scandic som bästa arbetsgivare i Sverige

Scandic är en attraktiv framtida arbetsplats, det svarar 6 000 ekonomistudenter på Sveriges Universitet och högskolor i Universums undersökning som idag offentliggörs. Scandic rankas därmed för femte året i rad som mest attraktiva arbetsplats i hotellbranschen.

Idag presenteras den årliga undersökningen av Universum där över 6 000 ekonomistuderande i Sverige svarat på frågor kring svenska arbetsgivare och undersökningen visar än en gång att hotellkedjan finns med bland de mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige.

- Vi på Scandic Hotels är otroligt stolta över att vi för femte året i rad är studenternas favoritarbetsgivare i hotellbranschen! Vi har arbetat mycket målmedvetet med vårt Employer Brand-arbete i att bygga en fantastisk företagskultur som sporrar till utveckling och enastående resultat, både för enskilda individer i företaget och för företaget som helhet, säger Henrik Dider, HR-direktör Scandic Hotels Sverige.

Undersökningen tittar bland annat på vilka organisationer som studenterna helst vill arbeta på, vad de förknippar företagen i undersökningen med och vad de anser vara attraktivt för respektive företag som arbetsgivare. Faktorer som värderas extra högt i valet av arbetsgivare är balansen mellan arbete och privatliv, att kunna utmanas intellektuellt och att känna sig trygg och säker i sitt arbete.

- Scandic Hotels starka ställning i hotellbranschen bland landets ekonomistudenter förstärks ytterligare i årets undersökning, för femte året i rad visar att man är den mest attraktiva arbetsgivaren i hotellbranschen, säger Martin Strömquist, vice vd Universum Communications.

I Scandics företagskultur ligger ett omsorgsfullt arbete kring personalfrågor och karriärutveckling. På företaget finns det interna utbildningsprogrammet Scandic Business School, unikt för branschen, sedan 20 år tillbaka med visionen att verksamheten går bäst när företaget kan erbjuda möjligheter till fortbildning och utveckling. Ett arbete som visade resultat i och med rekrytering av medarbetare till Scandic Continental och Haymarket By Scandic, där långt fler än 2000 sökte till 300 lediga tjänster.

Om undersökningen

Resultaten baseras på Universums studentundersökning 2016 där ekonomistudenter från universitet och högskolor i Sverige har valt sina ideala arbetsgivare bland över 500 organisationer.

Mer information om undersökningen finns på www.universumglobal.com

För mer information, kontakta:

Henrik Dider, HR-chef Scandic, +46 709 73 51 49,
henrik.dider@scandichotels.com