Konsten flyttar in på Scandic Karlskrona

Scandic Karlskrona lobby är en levande plats där många rör sig, möts, tar en fika och umgås. Måndagen den 21 januari är det premiär för hotellets samarbete med ArtQueen, som kommer att säkerställa att hotellets gäster och besökare bjuds på inspiration varje månad i form av en ny konstutställning.

Rebecca Salomonsson driver företaget Art Queen, som bland annat arbetar med att skapa konstutställningar i offentliga rum. Hon har tidigare levandegjort lobbys på Scandichotellen i Helsingborg, Karlshamn och Halmstad. Från och med slutet av januari kommer även Scandic Karlskrona kunna förnya sina väggar med spännande konst.

-  Jag ser fram emot att kunna bjuda gäster och besökare på konstupplevelser, med nya intryck varje månad. Vi har många stamgäster som jag tror kommer att uppskatta att det händer något nytt på hotellet med jämna mellanrum, säger Ola Johansson, hotelldirektör Scandic Karlskrona.

Den första utställningen, med premiär den 21 januari, hämtar sitt tema från musiken. Något som passar bra med avseende på melodifestivalens första deltävling lördagen den 2 februari.

95-åriga kända konstnären Märtha Sjöholm från Åhus deltar med en tavla som porträtterar deltagare från melodifestivalen 1990 och Christine Robertson visar artister genom färgstarka bilder på plexiglas.

Totalt ställer sju konstnärer ut på premiärutställningen på Scandic Karlskrona. Övriga representerade är välkända Susanne Demåne från Karlskrona, konstnären och bildläraren Lars Agetorp från Kristianstad, Birgitta Wärdal från Osby, Markus Olsson, Kristianstad och Emily Knutsson från Helsingborg.

-  Scandic Karlskrona är det ”officiella schlagerhotellet” och intresset för musik är förmodligen extra stort hos gästerna i anslutning till melodifestivalen. Därför känns det kul att kunna berika deras vistelse med konsten, säger Ola Johansson.

Den första utställningen hänger på Scandic Karlskrona den 21 januari-18 februari. Därefter byts konstutställningen ut för att sedan kontinuerligt byta skepnad varje månad under våren.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ola Johansson, hotelldirektör Scandic Karlskrona

tel: 0709-73 59 26, e-post: ola.johansson@scandichotels.com