Scandic befäster sin topposition på hållbarhetslistan

För tolfte året i rad placerar sig Scandic Hotels som nummer ett när Sustainable Brand Index publicerar den officiella branschrankingen över Sveriges mest hållbara varumärken 2022, enligt svenska konsumenter.

När konsumenter år 2022 utser Sveriges mest hållbara varumärken inom kategori; hotell, toppar Scandic återigen Sustainable Brand Index hållbarhetslista. 2020 lanserade Scandic sin koncernöverskridande hållbarhetsstrategi och under 2021 har bolaget satt nya tuffare miljömål för att leva upp till de högt ställda krav som gäster, besökare och samhället ställer på Nordens ledande hotellkedja.

- Genom vårt långtgående samarbete med miljömärkningen Svanen, jobbar vi systematiskt med att minska matsvinn, vattenkonsumtion och energiförbrukning. Att återigen toppa den officiella branschrankningen i Sustainable Brand Index 2022 är ett mycket fint kvitto på att våra gäster och besökare fortsatt ser och uppskattar Scandics hållbarhetsarbete och de krav som vi ställer på oss själva, samt de initiativ som vi arbetar med på daglig basis på alla våra 86 hotell i Sverige, säger Magnus Ljungberg, Hållbarhetschef på Scandic.

Scandic har flertalet pågående miljöinitiativ och kommer under 2022 bland annat att arbeta med att återcertifiera samtliga hotell i Sverige för att möta Svanens nya tuffa kriterier i syfte att fortsätta minska bolagets miljöpåverkan lokalt, men även bidra till global förändring.

Magnus Ljungberg, Hållbarhetschef, Scandic Hotels Group
    Email: magnus.ljungberg@scandichotels.com

Email: oscar.brehmer@scandichotels.com

Om Sustainable Brand Index
    Sustainable Brand Index ™ är Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Baserat på mer än 70 000 konsumentintervjuer i Norden, Nederländerna och Baltikum undersöker studien hur hållbart ditt varumärke uppfattas vara, varför det uppfattas så och vad man ska göra åt det. Studien inkluderar också en omfattande trendanalys, konsumentbeteendeanalys och strategiska rekommendationer. Sustainable Brand Index grundades 2011 i Sverige och genomförs nu årligen i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Estland, Lettland och Litauen.