Scandic en av grundarna till Stockholm Water Prize som delas ut idag

Vi på Scandic har sedan länge varit engagerade i vattenfrämjande åtgärder. Redan 2005 gick vi in som en av grundarna till Stockholm Water Prize, en internationell utmärkelse som delas ut av stiftelsen Stockholm Water Foundation varje år. Priset går till en person, organisation eller institution som gjort betydande insatser inom vattenfrågan.

I år delas priset ut till Dr. Peter Morgan, forskare och direktör för Aquamor.

Aquamor är ett icke vinstdrivande företag som arbetar på landsbygden i Zimbabwe med vattenförsörjning och sanitet. Dr. Peter Morgan tilldelas priset för hans arbete med att uppfinna kostnadsmedvetna och praktiska lösningar av förbättrad hygien och vattenteknik. Hans lösningar används av miljontals människor världen över och ger dem bättre liv och hälsa.

Priset delas ut av H.K.H. Carl XVI Gustaf den 5 september.

Scandic och vatten

Scandic har mätt vattenförbrukningen på sina hotell sedan 1996, förbrukningen minskar för varje år och bidragande orsaker till minskningen är:

- snålspolande toaletter

- energieffektiva dusch munstycken

- handfat med sensorer

- effektiva diskmaskiner och tvättmaskiner

- lågdoserande och miljömärkta produkter till städning och diskning. På flera hotell städar man med vattenånga

Dessutom har Scandic ersatt flaskvatten som tidigare transporterades långa sträckor till restaurangerna med eget kolsyrat och filtrerat vatten, tappat på en flaska av återvunnet glas.