Scandic erbjuder anställda digital utbildning i yrkessvenska tillsammans med Lingio

För första gången någonsin i Sverige erbjuder nu Scandic Hotels digital utbildning i yrkessvenska för anställda. Det är en digital och interaktiv språkutbildning som enkelt kan distribueras till anställda på alla Scandic Hotels orter. Utbildningen ges i samarbete med Lingio, med grundare som tidigare arbetat på bolag som Spotify, Dice och MTG. Satsningen svarar på den senaste tidens debatt angående brist på yrkessvenska och lärande på arbetsplatsen i Sverige.

Den digitala språkutbildningen sker alltså i samarbete med Lingio, ett prisbelönt företag med fokus på att lära utrikesfödda det yrkesspråk som behövs för att få ett arbete. Samarbetet startar i fyra städer; Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg och tjänsten börjar användas den 1 november. Kursdeltagarna får tillgång till kursen under sex veckor med inriktning mot städ och kök. I framtiden kommer yrkessvenskan även utökas till kök och restaurang.

– Syftet med satsningen av språkutbildningen är att våra medarbetare nu får en extra möjlighet till att växa i sina yrkesroller, vi vill behålla våra talanger och låta dem växa hos oss. Just utbildningar i yrkessvenska är en bristvara i Sverige och genom det här samarbetet kan vi bidra till samhällsnyttan. Vi vill även att utbildningarna leder till att våra medarbetare har lättare till att ta till sig Scandics värderingar, vision och mission, säger Henrik Dider, HR-direktör för Scandic i Sverige.

Företaget Lingio grundades av tidigare Spotify-kollegor och svensklärare som utbildat mer än 5 000 elever genom åren. De kombinerar den senaste digitala tekniken och forskningen inom pedagogik för att skapa världsunika innovationer inom språkinlärning.

– Hotellbranschen har alltid varit en samlingsplats för folk från all världens hörn som pratar olika språk. Samarbetet med Scandic innebär att vi tillsammans kan innovera och komma fram till helt världsunika lösningar som förbättrar kommunikationen markant inom hotellbranschen. Personalen kommer att kunna lära sig yrkessvenska som lär ut exakt det språk som behövs i deras dagliga arbete. Språket är nyckeln för integration och inkludering och vi tror att detta projekt kommer att visa vägen för hela hotellbranschen, säger Yashar Moradbakhti, VD på Lingio.

Under kursen kan Scandics personal öva på underhållande och effektiva språkövningar direkt på mobilen eller datorn. Språkkurserna handlar om säkerhet, utrustning, arbetstider, raster, utrustning, hygien, rutiner, arbetskläder, fritid och mycket mer.

För mer information, kontakta:
Christine Fraser, Kommunikation Scandic Sverige Telefon: 070-439 41 44E-post: christine.fraser@scandichotels.com