Scandic får bästa betyg inom HR – Lena Bjurner utnämnd till årets nordiska personaldirektör

Scandic Hotels HR- & hållbarhetsdirektör, Lena Bjurner, utsågs igår kväll av Universum till årets nordiska personaldirektör på Employer Branding Forum & Talent Excellence Award-galan på Vasateatern i Stockholm. Även svenska HR-direktören Henrik Dider är nominerad till utmärkelsen Sveriges HR-chef av Sveriges HR-förening.

Juryn gav följande förklaring till Lena Bjurners nominering i priset för Årets nordiska personaldirektör:

” Lena har arbetat intensivt med HR-frågor på nordisk nivå, och resultatet är entydigt. Idag är bolaget ledande inom den nordiska besöksnäringen. Hennes ansträngningar har lyft en hel bransch, som tidigare inte varit en särskilt attraktiv arbetsgivare för de som är färdiga med sina universitetsstudier. Detta gör henne till en förebild och en källa till inspiration för andra.

– På Scandic har vi insett att dagens talanger har många möjligheter, och vi är medvetna om att vi ständigt måste utvecklas för att vinna deras uppmärksamhet, få dem att söka jobb hos oss och förtjäna deras lojalitet. Det är anledningen till att vi involverat alla som jobbar på bolaget i utvecklingen av ledare och skapandet av en inspirerande företagskultur, säger Lena Bjurner, HR- & hållbarhetsdirektör på Scandic Hotels.

Även den svenska HR-avdelningen får uppmärksamhet för sitt grundliga arbete. Scandic Sveriges HR-direktör Henrik Dider är nominerad i Sveriges HR-förening som Årets HR-chef och Scandics HR-verksamhet är nominerad i Mitt Livs Förebildspris 2018. Vinnarna utses den 17 respektive den 9 oktober i år.

– Vi jobbar stenhårt med att rekrytera och behålla branschens talanger i den svenska besöksnäringen. Och då är det superkul att besöksnäringen dominerar startfältet i de här utmärkelserna, oavsett vilka som är nominerade från näringen så är det en riktigt bra signal, säger Scandic Sveriges HR-chef Henrik Dider.

Så sent som förra veckan vann Scandic i Tyskland en utmärkelse för den bästa HR-strategin inom besöksnäringen. I juni utsågs Scandic Hotels i Danmark, Tyskland och Finland till den tredje bästa arbetsplatsen i Europa av Great Place to Work. Samma år knep Danmark och Finland priset för bästa arbetsplatsen. Och i april utnämndes Scandic i Sverige till den mest attraktiva arbetsgivaren för andra året i rad av branschorganisationen Visita. Scandics varumärke som arbetsgivare stärks också i undersökningar gjorda av ekonomistudenter. 2018 utsågs Scandic återigen till det bästa hotellföretaget på Universums högt respekterade topplista* och den 22:a mest attraktiva arbetsgivaren i Norden, vilket innebär en förbättring med sju platser sedan 2017.

För mer information, kontakta:
Christine Fraser, Kommunikation Scandic Sverige
Email: christine.fraser@scandichotels.com