Scandic Go Sankt Eriksgatan 20 har öppnat

Scandic har öppnat sitt andra Scandic Go-hotell med 234 rum i Stockholm. Tillsammans med fastighetsägaren Pandox öppnar bolaget nu ett nytt hotell på Fridhemsplan, Kungsholmen. Parterna har genomfört en omfattande renovering av hotellet som nu står öppet för att välkomna gäster som vill upptäcka Stockholms nöjes- och upplevelseutbud.

Fridhemsplan är en av de stora inkörsportarna till centrala Stockholm där bostäder, restauranger, barer, affärer och stora grönområden skapar en levande och pulserande stadsdel som attraherar både fritids- och affärsresenärer.

Ett bra pris, inbjudande design, smidig självservice samt frukost och varm mat under dygnets alla timmar är centrala delar av det nya Scandic Go-varumärket. Hotellrummen på Scandic Go har en ung design, smarta lösningar och fyndiga förvaringsmöjligheter, vilket efterfrågas av en ny målgrupp av fritidsresenärer som vill ta del av stadens nöjes- och evenemangsutbud i stället för själva hotellvistelsen.

- Det känns fantastiskt att få öppna vårt andra Scandic Go-hotell i Stockholm. Sedan starten för lite mer än ett år sedan, har vårt varumärke i det snabbväxande ekonomisegmentet tagits emot väl av både gäster och samarbetspartners. Jag ser nu fram emot att etablera en stark närvaro på Kungsholmen, en del av vår huvudstad där Scandic sedan tidigare inte varit verksamma. Stockholm är en viktig marknad för oss och vi sänder nu en tydlig signal, att vi med stort engagemang fortsätter skapa reseanledningar till Stockholm, säger Peter Jangbratt, landschef Sverige på Scandic Hotels.

- Vi ser mycket fram emot att Scandic Go Sankt Eriksgatan 20 nu öppnar. Hotellet är ett tydligt exempel på vårt aktiva värdeskapande som fastighetsägare. Vi förvärvade fastigheten under inledningen av 2023 och har sedan dess byggt till, renoverat och positionerat hotellprodukten tillsammans med Scandic. Det är spännande att vara en del av Scandics expansion inom ekonomisegmentet och varumärket passar både hotellfastigheten och dess centrala läge mycket väl, säger Tobias Ekman, Head of Property Management Nordics på Pandox.

Hotellet har miljöcertifierats med Svanen och genom att testa nya material, samt satsa på hållbara ytskikt och inredning med så låga CO2-utsläpp som möjligt vill Scandic Go erbjuda en miljövänligare hotellupplevelse. Återvunnet material har prioriterats på hotellet, till exempel stolar tillverkade av kaffesump och bordsskivor av återvunna textilier. I den mån det är möjligt kan de saker som används på hotellet plockas isär för vidare användning eller återvinning.

Efter öppning driver Scandic två hotell under varumärket Scandic Go fördelat på 358 rum.

oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Snabbfakta

Citat

Det känns fantastiskt att få öppna vårt andra Scandic Go-hotell i Stockholm. Sedan starten för lite mer än ett år sedan, har vårt varumärke i det snabbväxande ekonomisegmentet tagits emot väl av både gäster och samarbetspartners. Jag ser nu fram emot att etablera en stark närvaro på Kungsholmen, en del av vår huvudstad där Scandic sedan tidigare inte varit verksamma. Stockholm är en viktig marknad för oss och vi sänder nu en tydlig signal, att vi med stort engagemang fortsätter skapa reseanledningar till Stockholm.
Peter Jangbratt, landschef Sverige på Scandic Hotels
Vi ser mycket fram emot att Scandic Go Sankt Eriksgatan 20 nu öppnar. Hotellet är ett tydligt exempel på vårt aktiva värdeskapande som fastighetsägare. Vi förvärvade fastigheten under inledningen av 2023 och har sedan dess byggt till, renoverat och positionerat hotellprodukten tillsammans med Scandic. Det är spännande att vara en del av Scandics expansion inom ekonomisegmentet och varumärket passar både hotellfastigheten och dess centrala läge mycket väl.
Tobias Ekman, Head of Property Management Nordics på Pandox