Scandic Hotels finalist i Stockholms Stads tillgänglighetspris S:t Julianpriset

Scandic Hotels är en av tre finalister i Fysisk tillgänglighet-kategorien i årets S:t Julianpris som varje år delas ut av Stockholms stad. I motiveringen finns särskilt Scandic Continental med, hotellet stod värd för den första Parasportgalan i Sverige och har ett särskilt fokus kring tillgänglighetsfrågor. Prisutdelningen äger rum den 3 december i Studion på Kulturhuset i Stockholm.

Scandic Hotels är den enda hotellkedjan och det enda företaget inom resebranschen som nominerats i årets S:t Julianpriset. I kategorin Fysisk tillgänglighet är Scandic en av tre finalister och har nominerats för framstående initiativ under det gångna året som framhäver hur tillgänglighetsarbetet genomsyrar hela företagets verksamhet. Särskilt Scandic Continental lyfts fram för fokuserat arbete med tillgänglighet, hotellet har en dedikerad medarbetare i Khalil Messaoud som arbetar med de 135 punkter på Scandics tillgänglighetsstandard.

– Vårt mål är att skapa fantastiska hotellupplevelser för alla. Det som gör oss mest stolta är när gäster säger att när de bor på Scandic behandlas de som hotellgäster, inte personer med funktionsvariationer. Våra medarbetares insatser är avgörande i det här arbetet, för det största arbetet ligger i bemötande och service, säger Magnus Berglund, Tillgänglighetsambassadör på Scandic Hotels Group.

S:t Julianpriset består av fyra olika kategorier och delas årligen ut av Stockholms stad för att belöna arbete som inkluderar människor med funktionsnedsättning i samhället. En av kategorierna Stockholms stad delar ut pris för är fysisk tillgänglighet vilket innebär att alla ska kunna ta del av Stockholms utbud när det gäller service, shopping, matställen, nöjesliv och fritidsaktiviteter. För att delta i denna kategori ska pristagaren antingen ha gjort förbättringar av befintliga lokaler och anläggningar eller byggt nya där personer med funktionsnedsättning lätt kan komma in och ut, orientera sig, vistas i och använda. Priset delas ut på internationella funktionshindersdagen den 3 december i Studion på Kulturhuset.

Tillgänglighetsanpassat kunderbjudande
Scandics målsättning är att alla gäster ska känna sig välkomna på hotellen. Sedan 2003 har Scandic en tillgänglighetsambassör, Magnus Berglund, som har i uppgift att säkerställa att Scandics kunderbjudande utvecklas med hänsyn till människors olika behov av tillgänglighetsanpassningar. Idag har Scandic en checklista med 135 punkter, sammanfattade i Scandics tillgänglighetsstandard och en egen interaktiv utbildning. Redan 2015 vann Scandic pris som världens bästa hotelloperatör i World Responsible Tourism Awards för sitt arbete med att tillgänglighetsanpassa hotellen. Scandic Hotels var även finalist i Diversity Team Of The Year-kategorin i årets European Diversity Award som ägde rum i London i november.

För mer information, kontakta:
Christine Fraser, Kommunikation Scandic Sverige
christine.fraser@scandichotels.com, 070-4394144