Scandic Landvetter förstärker med ny hotelldirektör – intern talang tar över spakarna

Nyöppnade Scandic Landvetter befinner sig just nu i epicentrum av besöksnäringens och Göteborg Landvetter Airports återstartande i spåren av pandemin. Scandic har därför rekryterat Martin Plyhr till tjänsten som hotelldirektör för Scandic Landvetter. Martin kommer närmast från Karlstad och Scandic Klarälven där han varit hotelldirektör sedan 2018. Martin tillträder sin tjänst den 1 oktober.

Martin Plyhr har många års erfarenhet inom hotellbranschen och har haft flertalet ledande befattningar inom Scandic. Martin kommer närmast från Scandic Klarälven där han varit hotelldirektör och har sedan tidigare ansvarat för Scandics grupp- och konferensbokning i både Stockholm och Göteborg. Martin är en av Scandics interna talanger och har genomfört det branschrenommerade ledarskapsprogrammet, Talent@Scandic och har även gått på hotell- och restauranghögskolan i Grythyttan.

- Nu när den svenska besöksnäringen står inför en blomstrande återstart och nyligen borttagna restriktioner, är jag oerhört glad över att kunna presentera Martin Plyhr som ny hotelldirektör för Scandic Landvetter. Martin har under sina år i Karlstad, Stockholm och Göteborg drivit ett gediget arbete inom destinationsutveckling och jag är övertygad om att han tillsammans med Härryda kommun, Swedavia och det lokala näringslivet kommer att positionera Scandic Landvetter som det perfekta hotellet för effektiva möten utan att ens behöva lämna terminalbyggnaden, säger Kristian Andreasson, Distriktsdirektör för västra och södra Sverige på Scandic Hotels Sverige.

Scandic Landvetter öppnade sina dörrar den 31 maj och är en viktig byggsten i Swedavias strategi för att utveckla en modern och hållbar flygplatsstad på och omkring Göteborg Landvetter Airport med hotell, handels- och arbetsplatser samt lager- och logistikverksamhet.

- Det är med spänning som jag återvänder till Göteborg och denna gång, Scandic Landvetter. Det är ett fantastiskt fint hotell och jag ser fram emot att få kasta mig direkt in i den pulserande hotell- och flygplatsmiljön och fortsätta arbetet med att kickstarta den svenska besöksnäringen. Scandic Landvetter har en unik position på Göteborgs hotellkarta där vi drar fördel av närheten till både Borås och Göteborg för alla som ska resa till och från regionen. Men först och främst ska jag samla mina medarbetare och se till att vi gör denna spännande resa tillsammans, säger Martin Plyhr, nytillträdd hotelldirektör på Scandic Landvetter.

I takt med att besöksnäringen återstartar, restriktioner tas bort och det finns ett uppdämt behov för att resa och mötas, behöver Scandic Landvetter, i närtid, rekrytera minst tio nya medarbetare till hotellet. På sikt räknar Martin med att hotellet behöver ha strax över 50 medarbetare, en fördubbling över en tre års period.

- Det råder ingen tvekan om att det är svårt att rekrytera personal till vår näring. Vi har en allmän kompetensbrist i branschen och en av mina första rekryteringar kommer att bli inom mat och dryck. Just nu rekryterar vi tio tjänster till hotellet, primärt kockar, receptionister, servitörer och medarbetare till våra konferens- och eventytor. För mig är det viktigt att rekrytera lokalt, det vill säga, både från Göteborg och Borås med omnejd, avslutar Martin Plyhr.

Email: kristian.andreasson@scandichotels.com
        Presstelefon: +46 721 802 153