Scandic shop ny distributionskanal för FACE Stockholm

Under våren 2013 lanserade Scandic en egen hår- och hudvårdsserie tillsammans med FACE Stockholm. Serien består av schampo, balsam, duschtvål, handtvål och hudlotion. På Scandics 75 hotell i Sverige har de flesta badrummen nu fått upp de nya produkterna i badrummen, något som mött mycket positiva reaktioner. Nu kommer gästerna även kunna köpa med sig väldoften hem, från Scandics egen shop.

På Scandic Grand Central i Stockholm, finns FACE Stockholms produkter sedan hotellet öppnade i november 2011 och många gäster har velat köpa med sig dem hem. Då beslutet att implementera produkterna på samtliga hotellrum i kedjan fattades föddes tanken om att kunna erbjuda gästerna möjligheten att köpa dem direkt på hotellet.

-  Det känns väldigt bra att gästerna kan köpa med sig kvalitetsprodukterna från FACE Stockholm och känslan från hotellet hem. Till en början testar vi på 11 av våra hotell, men faller det väl ut ska det självklart gå att handla på alla våra 75 hotell i Sverige, säger Karin Hellgren, kommunikationsansvarig på Scandic Sverige.

Gun Nowak, grundare av FACE Stockholm, är stolt över produkterna, som nu kommer att finnas till försäljning.

-  Det är många som gärna vill köpa produkterna till sig själva eller som present, så det känns roligt att kunna erbjuda dem till Scandics gäster direkt på hotellet. Jag är övertygad om att de som provat produkten gärna vill ta med känslan hem, säger Gun Nowak.

En undersökning som Scandic gjort tillsammans YouGov om resande, visar att kvinnor lägger stor vikt vid badrummet och de produkter som erbjuds där.

• Kvinnorna tittar på badrummet det första de gör när de kommer till ett hotellrum. Männen tittar på sängen i första hand, men även utsikten i större utsträckning än kvinnorna.
  • Kvinnor saknar hår- och hudvårdsprodukter i badrummet i större utsträckning än män. De använder vanligtvis inte den tvål, schampo och kroppslotion som eventuellt finns, utan tar med sig eget.
  • 70% av kvinnorna som bor på hotell tycker att det skulle underlätta packningen om de visste att det fanns produkter av bra kvalitet på badrummet.

Om FACE Stockholm

Gun Nowak är entreprenör och grundare av FACE Stockholm, en av de ledande svenska kosmetikkedjorna med totalt ca 100 försäljningsställen och butiker i Sverige och världen. FACE Stockholm erbjuder ett brett sortiment av makeup, hudvård, necessärer och makeup-redskap.

Passion och kreativitet är ledstjärnor för företagets filosofi. FACE Stockholm har blivit synonymt med svensk fräschör och bra kvalitet. Produkterna används av stjärnor som Madonna och Jennifer Lopez.

Om undersökningen

Analysinstitutet YouGov har intervjuat 1012 kvinnor och män i Sverige i åldrarna 25-60 år som bott på något hotell i Norden den senaste 12 månaderna om synen på kvinnors och mäns resvanor och preferenser vid hotellbesök.

Delar ur undersökningen om kvinnors och mäns resande hittar du här: Undersökning

En positiv effekt av de nya produkterna och förpackningslösningen är att den sammanlagda plastförbrukningen på hotellen minskar med hela 21 ton per år.

FACE Stockholm finns till försäljning på följande hotell:

Scandic Grand Central, Scandic Malmen, Scandic Hasselbacken och Scandic Victoria Tower i Stockholm

Scandic Opalen och Scandic Rubinen i Göteborg och Scandic Triangeln i Malmö

Scandic Karlskrona, Scandic Linköping City, Scandic Umeå Plaza och Scandic Grand i Örebro.

För mer information, kontakta gärna:

Karin Hellgren, PR- och kommunikationsansvarig Scandic

Tel: 0721-709 259, e-post: karin.hellgren@scandichotels.com