Scandic stärker sin position i arbetet för en hållbar utveckling – tar plats i tre hållbarhetsnätverk

Scandic fortsätter att befästa sin starka position för att verka för en hållbar utveckling inom hotell- och besöksnäringen. Magnus Ljungberg, Hållbarhetsdirektör på Scandic Hotels har valts in i Svenska Fotbollsförbundets Advisory Bord, styrelsen för Diversity Charter Sweden och fortsätter att vara en del av Sustainable Meet Stockholm.

Scandic är ett företag med tradition av att ta ett stort hållbarhet- och samhällsansvar, både i det lokala samhället där bolaget verkar, men även på en global nivå. Genom en holistisk hållbarhetssyn bidrar Scandic till att utveckla hållbarhetsarbetet i hela hotellbranschen genom att tillsammans med organisationer, samarbetspartners och nätverk, verka för en hållbar framtid, mångfald, inkludering och mänskliga rättigheter.

- Scandic är en viktig byggsten inom miljö och sociala hållbarhetsfrågor i de städer, regioner och länder där vi är verksamma. Tillsammans med våra samarbetspartners arbetar vi och bidrar till en progressiv utveckling för branschen och samhället. Det känns onekligen hedrande att få ta en plats i tre viktiga hållbarhetsnätverk och styrelse där jag är övertygad om att Scandic kommer att bidra till positiva framsteg för vår näring, samtidigt som vi kan dela med oss av vårt arbetssätt och insikter till andra branscher. Lika mycket som vi vill dela med oss, bidrar samtliga nätverk med nya insikter och kunskap till Scandic och jag är övertygad om att vi kommer kunna utmana våra egen hållbarhetsutveckling genom en stark samverkan, säger Magnus Ljungberg, Hållberhetsdirektör på Scandic Hotels.

Om Svenska Fotbollsförbundets Advisory Board:
    Svensk Fotboll har ett ansvar att säkra och prioritera hållbarhetsarbetet i vår verksamhet, det är en framgångsfaktor och förutsättning för fotbollens framtid. Vi ska föregå med gott exempel och visa öppenhet och respekt för alla människors lika värde samt motverka alla former av diskriminering. Vi ska vara pådrivande i arbetet för ett jämställdhet och integration. Miljöfrågan är också något vi ska prioritera och fokusera på. Genom att informera, kommunicera och utbilda, ska vi öka kunskapen och säkra en verksamhet som känner sig kompetent och trygg. Tillsammans, i nära samarbete med våra partners, ska vi möte de utmaningar vi gemensamt har för att uppnå de uppsatta hållbarhetsmålen och verka för ett hållbart samhälle.

Om Diversity Charter Sweden:
    Diversity Charter Sweden är en ideell förening som verkar för att främja arbetet med mångfald i arbetslivet. Vi vill påvisa nyttan med ett inkluderande förhållningssätt i arbetsliv och samhälle. Genom regelbundna aktiviteter ger vi våra medlemmar stora möjligheter till strategi- och erfarenhetsutbyten samt att få ökad kunskap. Medlemmarna består av företag och organisationer som arbetar aktivt med mångfald och ett inkluderande förhållningssätt i den egna organisationen. Diversity Charter Sweden startades av A-search, Skanska, Volvo Car Group, Scandic, Loreal Sverige, Lectia, Axfood, Sodexo, Managing Diversity och Novartis. Diversity Charter Sweden är en del av världens största nätverk inom arbetet för mångfalds-inkluderingsfrågor och ligger inom EU kommissionen.

Om Sustainable Meet Stockolm:
    Sustainable Meet Stockholm är ett samarbetsprojekt inom hållbara möten. Ett privat initiativ med samarbetspartners från Stockholms resebranschen inklusive hotell, viktiga mötes- och evenemangslokaler, sevärdheter och inkommande operatörer – i nära samarbete med Stockholms stad. Projektet samlar besöksnäringen för att utveckla Stockholm som ett hållbar mötesdestination på den nationella och internationella marknaden och göra Stockholm till det självklara valet bland MICE-arrangörer som letar efter hållbara mötesdestinationer.

Magnus Ljungberg, Hållbarhetsdirektör, Scandic Hotels Group
    Email: magnus.ljungberg@scandichotels.com