Scandic Sverige ansluter sig till Safehotels

Scandic Sverige har som första stora nordiska hotellkedja påbörjat certifiering av Safehotels hotellsäkerhetsstandard, en världsledande standard för säkerhet och trygghet på hotell. 50 av 89 svenska hotell har redan certifierats och under sommaren 2024 förväntas samtliga av bolagets svenska hotell vara anslutna.

Trygghet och säkerhet är en av Scandics hörnstenar och varit bolagets största prioriteringsområden sedan starten 1963. Nu tar Scandic Sverige nästa steg för att öka medarbetarnas generella medvetenhet och förstärka säkerhetsnivån i syfte att skapa ett bättre gästupplevelser i takt med att världen runtomkring Scandic förändras.

Safehotels är ett världsledande hotellcertifieringsföretag som hittills har certifierat hotell i mer än 175 städer och 75 länder. Safehotels hotellsäkerhetsstandard, The Global Hotel Security Standard©, är branschens riktmärke, baserad på god praxis inom den globala besöksnäringen.

- Certifiering medför att våra medarbetare ökar sin redan höga medvetenhet kring säkerhet. Scandic har haft Safehotelscertifierade hotell i Stockholm sedan flertalet år tillbaka. Att vi nu certifierar samtliga hotell i Sverige är ett naturligt nästa steg där vi genom vårt branschledande säkerhetsarbete flyttar fram positionerna ytterligare en nivå, vilket över tid även skapar ännu bättre gästupplevelser på våra hotell i Sverige, säger Nathalie Brantfalk, säkerhetschef på Scandic Sverige.

Utöver Scandics välrenommerade säkerhet- och trygghetsskapande arbete som ligger till grund för certifieringen, genomförs även en extern granskning på varje hotell av ledande internationella säkerhetsexperter från Safehotels. För att bli certifierad måste respektive hotell uppfylla strikta säkerhetskrav, exempelvis att:

• hotellet har etablerade säkerhetsrutiner samt implementerade krisplaner
  • all personal är säkerhetsutbildad, inklusive utbildning i första hjälpen, brandsäkerhet och allmän säkerhetsmedvetenhet
  • all säkerhetsutrustning har kontrollerats, är väl underhållna och fungerande
  • hotellfastigheten uppfyller certifieringens grundsäkerhetskrav

- Jag är imponerad över att Scandic nu väljer att inkludera alla sina hotell i Sverige i Safehotels hotellsäkerhetsprogram. Det engagemang och åtagande som alla hotell har visat, kan bara förklaras genom att Scandic är ett process- och kvalitetsorienterat hotellföretag, med positiva och mycket kompetenta medarbetare. Vi ser fram emot att tillsammans med Scandic fortsätta utveckla trygga hotellvistelser, säger Joachim Törngård, vd på Safehotels.

Safehotels besöker och granskar alla certifierade hotell årligen, för att säkerställa en kontinuerlig säkerhetsefterlevnad.

Email: oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Joachim Törngård, vd, Safehotels
info@safehotels.com
Webbsida: www.safehotels.com

Om Scandic Hotels Sverige
Scandic Hotels i Sverige är en del av Scandic Hotels Group, Nordens största hotellföretag med cirka 280 hotell och 58 000 rum i drift och under utveckling. I Sverige driver Scandic 89 hotell från Malmö till Kiruna på 37 orter under varumärkena Scandic Go, Scandic och Signature Collection. Scandic är ledande inom hållbarhet och varit en pionjär när det kommer till att integrera hållbarhetsarbete i alla sina verksamheter. www.scandichotelsgroup.com

Snabbfakta

Citat

Certifiering medför att våra medarbetare ökar sin redan höga medvetenhet kring säkerhet. Scandic har haft Safehotelscertifierade hotell i Stockholm sedan flertalet år tillbaka. Att vi nu certifierar samtliga hotell i Sverige är ett naturligt nästa steg där vi genom vårt branschledande säkerhetsarbete flyttar fram positionerna ytterligare en nivå, vilket över tid även skapar ännu bättre gästupplevelser på våra hotell i Sverige.
Nathalie Brantfalk, säkerhetschef på Scandic Sverige
Jag är imponerad över att Scandic nu väljer att inkludera alla sina hotell i Sverige i Safehotels hotellsäkerhetsprogram. Det engagemang och åtagande som alla hotell har visat, kan bara förklaras genom att Scandic är ett process- och kvalitetsorienterat hotellföretag, med positiva och mycket kompetenta medarbetare. Vi ser fram emot att tillsammans med Scandic fortsätta utveckla trygga hotellvistelser.
Joachim Törngård, vd på Safehotels