Hiltons förvärv av Scandic fullföljs

Report this content

Hiltons förvärv av Scandic fullföljs Hilton Group plc bekräftade idag att villkoren i budet på Scandic Hotels AB uppfyllts. Budet har accepterats till över 90%. EU-kommissionen godkände Hilton Groups förvärv av Scandic Hotels den 1 juni 2001. David Michels, Chief Executive Officer för Hilton Group plc, kommenterar: - Jag är mycket nöjd över att förvärvet av Scandic nu slutförs. Det blir ett partnerskap mellan två framgångsrika företag. Med två tydliga och starka varumärken som Hilton och Scandic, blir Hilton International nu den ledande hotellkedjan i Norden, som är en viktig marknad för både affärs- och fritidsresenärer. Ett antal Scandic Hotel blir Hilton-hotell Upp till 48 av Scandic-kedjans hotell kan komma att byta varumärke till Hilton inom de närmaste två åren. Tillsammans med planerade nyetableringar av Scandic Hotel i norra Europa innebär det upp till sammanlagt 55 nya Hilton hotell i norra Europa. Omvandling av hotell från Scandic till Hilton kommer att ske i tre faser. Den första fasen, som involverar ett begränsat antal hotell i de fyra nordiska länderna och övriga hotell i norra Europa, kommer att genomföras så snabbt som möjligt inom de kommande månaderna. Efter den första fasen kommer det att finnas minst ett Hiltonhotell i de större nordiska städerna, såsom Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Malmö, Helsingfors och Oslo. Information om vilka hotell som kommer att omvandlas lämnas senare. Anthony Harris, Chief Executive för Hilton International, som är ansvarig för integrationen av Scandic och omvandlingen av Scandic Hotel till Hilton, kommenterar: - När affären nu fullföljs kan integrationen av företagen börja. Vi kan börja arbetet med att etablera de nya Hiltonhotellen och försäkra oss om att både Scandics och Hiltons kunder är fortsatt nöjda och upplever att de har fått ännu större valmöjligheter. Scandic Hotels koncernchef, Roland Nilsson, som nu blir chef för Hilton Internationals nya nordiska region och medlem i Hilton Internationals exekutiva ledningsgrupp, kommenterar: - Scandic är stolt över att bli en del av en stor internationell koncern som Hilton, världens mest kända hotellvarumärke. Detta är en ny och spännande utmaning. Samtidigt kommer Scandic, som är det mest kända hotellvarumärket i Norden, att fortsätta växa och leverera den höga kvalitet som våra kunder är vana vid. Fördelar för kunderna Scandics kunder får nu tillgång till de mer än 2000 hotell i mer än 50 länder som ingår i Hiltons familj av varumärken. Där ingår inte bara Hilton utan även varumärken som Embassy Suites, Hampton Inn och Conrad. När Scandic nu blir en del av Hiltongruppen får Hiltons kunder på motsvarande sätt tillgång till ytterligare 150 hotell i Norden och övriga norra Europa. Integrationen av Scandics försäljnings- och bokningssystem i Hiltons system, betyder att Scandic Hotel kommer att marknadsföras till de tiotals miljoner gäster som bor på Hiltonhotell varje år. Alla hotell inom Scandic och Hilton kan reserveras via Internet på www.hilton.com eller www.scandic-hotels.com, alternativt på närmaste Hilton eller Scandic bokningskontor. Scandic Club/Hilton HHonors Avsikten är att integrera Scandic Club i Hiltons lojalitetsprogram HHonors senare i år. Fram tills dess kan Scandic Clubs medlemmar fortsätta utnyttja de fördelar de har idag och intjänade frinätter gäller också i framtiden. Mer information lämnas senare. Samhället och miljön Både Hilton och Scandic Hotels anser att samhälls- och miljöansvar ska vara en integrerad del av verksamheten. Medan Hilton har gjort betydande bidrag till vad som är god miljösed inom hotellbranschen, är Scandic Hotels ansedd som världsledande inom miljöarbete i branschen. Under integrationsprocessen kommer Hilton att utvärdera om Scandics miljöarbete kan införlivas i Hiltons existerande miljöpolicies, för att därmed säkerställa att företaget har det bästa miljöprogrammet i den internationella hotellbranschen. För mer information kontakta: Hilton Scandic Hotels Anthony Harris Roland Nilsson Charles Anson Gunnar Brandberg Tricia Field Telefon: +44 (0)20 7856 8109 Telefon: +46 (0)8-51 73 50 00 Scandic Hotels Scandic Hotels är Nordens ledande hotellföretag med 155 hotell i 11 länder. Av dessa finns 133 hotell i de nordiska länderna. Resterande 21 hotell är belägna i Österrike, Belgien, Estland, Tyskland, Holland och Litauen. Scandic har cirka 7 500 anställda. För verksamhetsåret 2000 redovisade Scandic Hotels ett rörelseresultat på 452 MSEK. Under första kvartalet 2001 ökade Scandics rörelseresultat före skatt med 29% till 85 MSEK och intäkt per tillgängligt rum (RevPAR, Revenue Per Avialable Room) steg med 9%. Scandics lönsamhet grundas på ett starkt varumärke, hög kundillfredsställelse, aktiv marknadsföring och försäljning samt hög kostnadseffektivitet. Nyckelord i verksamheten är värde för kund och omtanke om gäst, och stor vikt läggs vid kontinuerlig kompetensutveckling för medarbetare på alla nivåer i organisationen. Scandic Hotels är det första och hittills enda renodlade hotelloperatören på Stockholmsbörsen. Omtanke Omtanke är Scandis grundläggande värdering och utgör grunden för förhållningssättet till medarbetare, gäster och leverantörer. Det säkerställer att gästerna får en konsekvent positiv upplevelse oavsett vilket Scandichotell de besöker. Scandic ska vara en god förebild och ta ansvar när det gäller ekonomisk, ekologisk och social utveckling. Miljö Allt sedan miljöarbetet inleddes 1995 har Scandic varit en förebild på miljöområdet. Idag är företaget en drivande medlem i International Hotels Environment Initiative (IHEI), ett samarbete mellan några av världens största hotellkedjor som aktivt verkar för långsiktig hållbarhet genom att dela kunskaper och erfarenheter. Scandics miljöarbete har omfattat utbildningsinsatser för samtliga medarbetare och olika miljöprojekt: · Scandics miljörum introducerades 1995 och hittills har över 8 000 miljörum byggts. Miljörummen har utrustats med kretsloppsanpassad inredning och material vilket gör dem återvinningsbara till 97%. Nästa steg i utvecklingen är miljöhotellen, där miljöaspekter påverkat hela hotellbyggnationen både vad avser materialval, funktionseffektivitet och återvinningsgrad. Hittills har sex miljöhotell öppnats och två är under uppförande. · Fyra hotell inom Scandic Hotels har fått den officiella miljömärkningen Svanen, som är opartisk och underställd Nordiska ministerrådet. · Sedan 1994 pågår åtgärder inom ramen för Tvål- och Schampoprogrammet som lett till avfalls- och utsläppsminimering där dispensersystem ersatt miljontals engångsförpackningar och minskat utsläppen av tvål och schampo med 40 ton årligen. · Mellan 1997 och 1999 initierades ett program för resurseffektivisering, "Resursjakten" på nordiska hotell. Programmet bidrog till att minska koldioxidutsläppen med mer än 15% och att sänka energikostnaderna med över 20%. · Scandic i Samhället Under år 2000 sjösattes programmet "Scandic i samhället" som syftar till att definiera företagets roll i samhället. Genom att engagera sig i lokalt viktiga frågor i närmiljöer där Scandic verkar, kan företaget bidra till förändringar och förbättringar i rätt riktning. Arbetet med "Scandic i samhället" har precis som miljöarbetet utformats med ett brett deltagande av medarbetare inom koncernen. Faktablad HILTON Varumärket Hilton Hilton är den internationella hotellbranschens starkaste varumärke. Det ägs av Hilton Hotels Corporation i USA och Hilton International i övriga världen. Tillsammans driver dessa två företag ca 450 Hilton-hotell i över 50 länder. Den kompletta Hilton-familjen omfattar drygt 2000 hotell och inbegriper varumärken såsom Hilton, Embassy Suites, Hampton Inn och Conrad. Genom en världsomspännande allians mellan Hilton Hotels Corporation och Hilton International 1997, har varumärket Hilton sammanbundits för första gången sedan 1964. Hilton Group Hilton Group plc är ett stort internationellt företag verksamt på hotel- och spelmarknaden. Med ett marknadsvärde på ca £3,5 miljarder och en omsättning på ca £4 miljarder är Hilton ett av de största företagen på London Stock Exchange. Hilton International är koncernens största operativa division och äger varumärkesrättigheterna för namnet Hilton utanför USA. För närvarande driver Hilton International 224 hotell i fler än 50 länder, och har ca 65 000 rum. Företaget har hittills i år öppnat sju nya hotell och förväntas öppna ytterligare 25 fram till slutet av 2002. Hilton International redovisade en vinst på £268 miljoner för räkenskapsåret 2000. Första kvartalet 2001 redovisade Hilton International en vinstökning på 27% jämfört med samma kvartal under föregående år och en ökning i nyckeltalet intäkt per tillgängligt rum (RevPAR, Revenue Per Avialable Room) på 7,7%. Esprit Hilton International har ca 39 000 anställda över hela världen. Under våren 2001 infördes programmet Esprit, som är till för att säkra medarbetarnas professionella utveckling. Esprits målsättning är att förmedla stimulans och initiativkraft åt medarbetarna genom kommunikation och samarbete. Miljö Hilton Group har starkt fokus och lägger mycket kraft på miljöfrågor. Som en del av ett ständigt växande socialt engagemang har Hilton integrerat miljöanpassning i driften av sin verksamhet. Hilton Group är en av grundarna till International Hotels Environment Initiative (IHEI), ett samarbete mellan några av världens största hotellkedjor som arbetar aktivt för långsiktig hållbarhet genom att dela kunskaper och erfarenheter. Hilton Group har framgångsrikt infört en rad miljöanpassade åtgärder och vunnit flertalet priser världen över. Hilton var dessutom den första hotellkedjan i Japan som certifierades med miljömärkningen Ecotel. Gruppens miljöprogram omfattar: · Energi. Minska energiförbrukningen utan att gästernas komfort minskas. I detta arbete har program utarbetas i syfte att jämföra energiåtgången inom Hilton Group. Energieffektivitet är också av central del när det gäller inredning och design av hotellen. · Vatten. Genom mätningar och jämförelser identifieras områden där vattenförbrukningen kan reduceras. · Avfallshantering. Där det är genomförbart sorteras avfallet för att maximera återvinningsgraden. · Återvinning av material. I så stor utsträckning som möjligt används återvinningsbart material vid exempelvis byggnationer och i förpackningar. Storinköp och minskningar i tvättvolymer är ytterligare miljöanpassningar på området. Samhällsansvar Socialt ansvarstagande är något som uppmuntras inom hela Hilton Group. Såväl Hilton Group som dess anställda tar sitt ansvar i samhället. I hela världen är anställda inom Hilton Group engagerade i samhällsprojekt. Under 2000 bildade Hilton International "Hilton in the Community Foundation" som engagerar anställda och kunder till "fundraising" bl a för: · Ungdomar och utbildning · Arbetsmarknadsprojekt inom hotellbranschen · Katastrofhjälp i de områden där Hilton är representerade ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/11/20010611BIT00090/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/11/20010611BIT00090/bit0002.pdf