Kvartalsrapport januari-mars 2001

Kvartalsrapport januari-mars 2001 www.scandic-hotels.com Kvartalet i korthet · Resultatet efter finansnetto ökade med 29% till 84 Mkr (65). · Försäljningen uppgick till 1 622 Mkr (1 270), motsvarande en ökning med 28% jämfört med samma period föregående år. För jämförbara hotell och justerat för kurseffekter ökade försäljningen med 6%. · Rörelseresultatet ökade med 37 % och uppgick till 81 Mkr (59), motsvarande en rörelsemarginal på 5,0% (4,6). · Vinst per aktie under perioden uppgick till 0,92 kr (0,62). · Avtal har tecknats om fyra nya hotell med tillsammans 747 rum. · Efter kvartalet har Hilton Group plc publicerat ett offentligt bud på Scandic, motsvarande 144 kr per Scandic-aktie. Scandics styrelse rekommenderar enhälligt aktieägarna att acceptera budet. Samtliga nyckeltal för år 2000 har justerats pga anpassning till nya redovisningsrekommendationer. God marknadsutveckling Merparten av Scandics marknader har uppvisat en fortsatt positiv utveckling. De enda undantagen är Norge som noterat fortsatt vikande efterfrågan, dock med stora variationer mellan olika regioner och städer, samt Storbritannien och Österrike. De två senare marknadernas påverkan på Scandic är begränsad eftersom bolaget endast har ett fåtal hotell i dessa länder. På samtliga övriga marknader har efterfrågan fortsatt att öka samtidigt som tillkomsten av ny kapacitet varit låg. Fortsatt stark försäljnings- och resultatutveckling Koncernens försäljning uppgick under första kvartalet till 1 622 Mkr (1 270), vilket innebär en ökning med 28% jämfört med samma period föregående år. Ökningen är en effekt av fortsatt positiv marknadsutveckling och utökning av Scandics kapacitet, bland annat genom förvärvet av den svenska hotellkedjan Provobis. Koncernens försäljning utomlands ger dessutom ett högre värde i svensk valuta år 2001 på grund av försvagningen av den svenska kronan. För jämförbara hotell och justerat för kurseffekter ökade försäljningen med 6%. Rörelseresultatet ökade med 37% till 81 Mkr (59). Detta motsvarar en rörelsemarginal på 5,0 % (4,6). I den nordiska verksamheten uppgick rörelseresultatet till 72 Mkr (54) och i den utomnordiska till 9 Mkr (5). Resultat efter finansnetto uppgick under första kvartalet till 84 Mkr (65). För jämförbara hotell ökade resultatet efter finansnetto med 2% jämfört med föregående år. I resultatet ingår Scandics andel i intressebolaget Pandox med 12 Mkr (8). Scandics verksamhet - bra inledning på 2001 Scandic har haft en bra inledning på 2001 och har bibehållit eller ökat sin marknadsandel på samtliga marknader där bolaget är verksamt. Avyttringen av tre av de förvärvade Provobishotellen har slutförts och inordningen av kvarvarande hotell i Scandics verksamhet och varumärke har gått enligt plan. Koncernens beläggning har ökat med 1,4 procentenheter till 59,2% (57,8). Samtidigt har det genomsnittliga rumspriset ökat till 802 kr (736) vilket ger en genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) på 475kr (425), motsvarande en ökning av RevPAR med 12%. Justerat för kursförändringar har RevPAR ökat med 9%. Den starkaste utvecklingen noterades i Norden, trots den svagare utvecklingen i Norge. Beläggningsgraden i Scandics nordiska verksamhet ökade med 2 procentenheter till 59,8% (57,8) och rumspriset steg med 9% till 815 kr (749), vilket gav en ökning av RevPAR med 13% till 487 kr (433). Justerat för kurseffekter ökade RevPAR i Norden med 10%. I den utomnordiska verksamheten sjönk beläggningsgraden med 2,7 procentenheter till 55,1% (57,8). Samtidigt ökade det genomsnittliga rumspriset till 710 kr (652), vilket gav en ökning av RevPAR med 4% till 391 kr (377). Justerat för kurseffekter ökade det genomsnittliga rumspriset med 3% medan RevPAR sjönk med 2%. Den något svagare utvecklingen i Scandics utomnordiska verksamhet är hänförlig främst till marknadsutvecklingen i Storbritannien och Österrike. Under första kvartalet 2001 har Scandic träffat avtal om tre nya hotell, samt efter kvartalets slut ytterligare ett. Av dessa ligger två i Köpenhamn med tillsammans 487 rum, ett i Vilnius, Litauen, med 60 rum samt ett hotell i Dresden i Tyskland med 200 rum. Hotellet i Vilnius tas i drift under maj 2001, medan de övriga, vilka alla är under uppförande, beräknas tas i drift i slutet av 2002 eller början av 2003. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00460/bit0002.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00460/bit0002.pdf Hela rapporten