SCANDIC HOTELS GER OFFENTLIGT ERBJUDANDE AVSEENDE SAMTLIGA UTESTÅENDE AKTIER I PROVOBIS Styrelsen för Scandic Hotels AB (publ) ("Scandic Hotels") har idag beslutat lämna ett offentligt erbjudande till aktieägarna i Provobis Hotel & Restauranger AB (publ) ("Provobis") att förvärva samtliga utestående aktier i Provobis ("Erbjudandet"). De fyra största aktieägarna i Provobis, Rolf Lundström med bolag, Svolder AB, Johan Rapp med familj och bolag samt Investment AB Janus, samt styrelsen för Provobis har ställt sig positiva till Erbjudandet och Scandic Hotels som framtida ägare av Provobis hotellrörelse. Ovanstående aktieägare har vidare förbundit sig att lämna in de aktier de innehar i Provobis i samband med Erbjudandet. Totalt innehar dessa aktieägare 600 000 aktier av serie A och 11 237 000 aktier av serie B, vilka tillsammans representerar 68,9 procent av röstetalet och 60,3 procent av aktiekapitalet i bolaget. Idag äger Scandic Hotels inga aktier i Provobis. "Den växande efterfrågan Scandic upplevt under ett antal år har resulterat i ett underskott av citykapacitet på ett antal större orter. Genom förvärvet av Provobis får vi ett tillskott med mycket bra hotell i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå m.fl. orter", säger Roland Nilsson, VD & Koncernchef i Scandic Hotels. "Det är också viktigt för oss förstärka vår hemmamarknadsposition med tanke på den konsolidering av hotellmarknaden som nu pågår i Europa, där de större internationella hotellkedjorna växer sig starkare. Efter ett förvärv av Provobis har Scandic ca. 15 procent av den totala hotellkapaciteten i Sverige." Erbjudandet För aktier av serie A i Provobis, som berättigar innehavaren till 10 röster per aktie, erbjuds antingen 37,00 kronor kontant per aktie eller för varje tiotal aktier av serie A i Provobis erbjuds tre nyemitterade aktier i Scandic Hotels. För aktier av serie B i Provobis erbjuds antingen 31,00 kronor kontant per aktie eller för varje tiotal aktier av serie B i Provobis erbjuds tre nyemitterade aktier i Scandic Hotels. Courtage utgår ej. Värdet av Erbjudandet Aktierna av serie B i Provobis noteras på O-listan och aktierna i Scandic Hotels noteras på A-listan vid OM Stockholmsbörsen. Aktierna av serie A i Provobis är inte föremål för marknadsnotering. Sista betalkurser före Erbjudandets offentliggörande var 20,00 kronor för Provobis-aktien och 100,00 kronor för Scandic Hotels-aktien. Baserat på dessa kurser innebär Erbjudandet en premie om 55 procent per aktie av serie B i kontantalternativet och 50 procent i aktiealternativet. Genomsnittet av sista betalkurserna under perioden 29 mars - 11 april 2000, de tio senaste handelsdagarna, var 19,00 kronor för Provobis-aktien och 100,70 kronor för Scandic Hotels-aktien. Baserat på dessa kurser innebär Erbjudandet en premie om 63 procent per aktie av serie B i kontantalternativet och 59 procent i aktiealternativet. Vid förvärv av samtliga 19 620 000 aktier i Provobis uppgår budvärdet till cirka 612 miljoner kronor beräknat på kontantalternativet och cirka 589 miljoner kronor beräknat på aktiealternativet, baserat på sista betalkursen för Scandic Hotels-aktien före Erbjudandets offentliggörande. Villkor för Erbjudandets genomförande Erbjudandet gäller under förbehåll av: * att Erbjudandet, innan offentliggörande skett av att Erbjudandet fullföljs, inte, enligt Scandic Hotels bedömning, helt eller delvis, omöjliggörs eller väsentligen försvåras till följd av lagstiftning, domstolsavgörande, myndighetsbeslut eller motsvarande i Sverige eller i utlandet, som vid bedömningstillfället föreligger eller skäligen kan förväntas, eller av annan omständighet utanför Scandic Hotels kontroll; samt * att extra bolagsstämma i Scandic Hotels fattar beslut om sådan riktad nyemission som kan erfordras för fullgörande av Erbjudandet. Bakgrund och motiv till Erbjudandet Scandic Hotels bedömer affären som fördelaktig för såväl Scandic Hotels befintliga verksamhet i Norden som för de förvärvade hotellen som ansluts till Scandic-kedjan. De tillkommande hotellens marknadsposition och lönsamhet förstärks genom Scandic Hotels starka marknadsprogram, försäljnings- och bokningssystem, allianser m.m. Dessutom uppnås utökade stordriftsfördelar bl.a. inom områden som marknadsföring, inköp, IT- och kompetens-utveckling. Scandic Hotels ser också goda möjligheter till fortsatt produktivitetsökning i den förvärvade verksamheten. Finansiella effekter för Scandic Hotels Förvärvet förväntas ge upphov till goodwillavskrivningar och vissa omstruktureringskostnader. I takt med att förväntade synergivinster och kostnadsbesparingar realiseras, beräknas förvärvet medföra ett positivt tillskott avseende vinst per aktie från och med 2001. Förvärvet av aktier i Provobis avses att finansieras såväl genom ökad upplåning som genom nyemission av aktier. Effekten på Scandic Hotels finansiella ställning kommer att vara en funktion av i vilken utsträckning kontant- respektive aktiealternativet accepteras, dock förväntas inte Erbjudandet ha någon markant effekt på Scandic Hotels soliditet. Antalet utestående aktier i Scandic Hotels uppgår före Erbjudandet till knappt 63,8 miljoner. Till följd av förvärvet av Provobis tillkommer högst cirka 5,9 miljoner nyemitterade aktier, givet full anslutning till Erbjudandets aktiealternativ. Totalt efter förvärvet kommer antalet aktier i Scandic Hotels att uppgå till högst cirka 69,6 miljoner. Det bemyndigande för Scandic Hotels styrelse att besluta om förvärv av egna aktier som styrelsen erhållit av bolagsstämman skapar, parallellt med förvärvet, förutsättningar att effektivisera Scandic Hotels kapitalstruktur. Den för 1999 föreslagna utdelningen om 50 öre per aktie i Provobis kommer att tillfalla nuvarande aktieägare i Provobis. Tidsplan m.m. Extra bolagsstämma i Scandic Hotels för att fatta beslut om riktad nyemission med anledning av Erbjudandet avses att hållas omkring den 15 maj 2000. Prospekt avseende Erbjudandet kommer att distribueras till direktregistrerade aktieägare i Provobis omkring den 8 maj 2000 och anmälningstiden avses löpa under perioden 10 - 31 maj 2000. Under förutsättning av att Erbjudandet fullföljs beräknas redovisning av vederlag ske inom två veckor efter anmälningstidens utgång. Stockholm den 12 april 2000 Scandic Hotels AB (publ) Styrelsen Upplysningar lämnas av: Roland Nilsson, VD & koncernchef, @ 08-517 352 00 Fredrik Sandelin, vVD Ekonomi & Finans, @ 08-517 351 21 Gunnar Brandberg, Direktör, Marknad & Investor Relations, @ 08-517 352 12 el. 0709-735 212 Scandic Hotels Scandic Hotels AB är Nordens största hotellföretag med 133 hotell i 10 länder. Under 1999 omsatte Scandic Hotels 5 320 MSEK. Scandic Hotels strategi är att vara en renodlad hotelloperatör. Affärsidén är "att erbjuda många människor det mest prisvärda hotellboendet, både under arbete och fritid". Provobis Provobiskoncernen driver för närvarande 16 förstklassiga hotell i Sverige främst i city-lägen. Under 1999 omsatte Provobis 877 MSEK. Scandic Hotels AB (publ) Box 6197, 102 33 Stockholm Tfn: 08-517 350 00, Fax: 08-517 352 80 E-mail: info@scandic-hotels.com, Internet: www.scandic-hotels.com Org. nr.: 556299-1009 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000412BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000412BIT00160/bit0002.pdf