Scandic Hotels introducerar som första hotellkedja KRAV-märkt frukost

Report this content

Scandic Hotels introducerar som första hotellkedja KRAV-märkt frukost Scandic Hotels introducerar krav-märkt frukost på samtliga sina svenska hotell. Scandic Hotels serverar 3,5 miljoner hotellfrukostar i Sverige på ett år. Sedan 1999 har man serverat krav-märkt frukost på Scandic Hotel Slussen och kedjan går nu vidare och krav-märker frukosten på samtliga 68 hotell i Sverige. Bland de livsmedel som är KRAV-märkta på frukostbuffen finns bland annat: kaffe, te, mjölk, filmjölk, havregryn, knäckebröd, müsli och ost. "krav-märkningen av vår viktigaste måltid, frukosten, innebär att gästerna tillsammans med oss aktivt bidrar till en större andel kretsloppsanpassat jordbruk i Sverige, säger Roland Nilsson, Scandics VD & Koncernchef. KRAV-märkt frukost ingår som en naturlig del i Scandic Hotels övergripande miljöarbete som pågår sedan 1994. Scandic har sedan tidigare flera krav-märkta restauranger". I Scandics miljöarbete som omfattar över 2000 enskilda aktiviteter ingår bland annat framtagningen av "det återvinningsbara hotellrummet", källsortering på hotellrummen, borttagning av alla engångsförpackningar m.m. "Scandic använder sig på ett föredömligt sätt av miljömärkningen som verktyg för att göra hotellgästen uppmärksam på och delaktig i miljöarbetet, säger kravs VD Lena Söderberg. Om allt jag äter under en hel dag är krav-märkt, så befrias dagligen fyra kvadratmeter odlingsbar yta från bekämpningsmedel". För ytterligare information kontakta: Gunnar Brandberg, Direktör Kommunikation Scandic Hotels, 0709-73 52 12, gunnar.brandberg@scandic-hotels.com Jan Peter Bergkvist, Miljöchef Scandic Hotels, 0709-73 59 63, janpeter.bergkvist@scandic-hotels.com Pelle Fredriksson, tf informationschef krav, 018-10 75 06, 070-655 41 06, pelle.fredriksson@krav.se Scandic Hotels AB (publ). Box 6197, 102 33 Stockholm, Sverige Tel:08-517 350 00. Fax: 08-517 352 70 Email: info@scandic-hotels.com Internet: www.scandic-hotels.com Org. nr: 556299-1009 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/19/20010316BIT00880/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/19/20010316BIT00880/bit0002.pdf