Scandic öppnar nytt hotell med toppläge i Köpenhamn

Report this content

Scandic öppnar nytt hotell med toppläge i Köpenhamn Scandic Hotels har idag träffat ett avtal om att köpa fackföreningen HK´s huvudkontor, vid Tivoli i centrala Köpenhamn. Scandic övertar fastigheten i oktober 2002 och slår i maj 2003 upp dörrarna till ett modernt hotell i en av Köpenhamns mest kända och framträdande byggnader. Scandic befäster därmed sin position som både Nordens och Danmarks största hotellföretag. Hotellet kommer att erbjuda 207 moderna rum och konferensfaciliteter med utsikt över hela Köpenhamn. Hans G. Frank, VD för affärsområde Danmark, ser det nya hotellet som en spännande utökning av Scandics hotell- och konferensresurser i huvudstadsområdet. Byggnaden var Köpenhamns första höghus med 18 våningar och byggdes som hotell 1955. Fram till 1982 var den ett landmärke i Köpenhamn som Hotel Europa. Sedan 1982 har byggnaden fungerat som huvudkontor för HK. - Jag är glad att Scandic nu får möjlighet att skapa ett spännande hotell i denna berömda byggnad, säger han och tillägger: Scandics nya hotell ligger alldeles intill hamnen, Tivoli, Rådhuspladsen, Nationalmuseet, Glyptoteket och överhuvudtaget inom gångavstånd till hela Köpenhamns centrum. Det finns helt enkelt inget bättre läge i Köpenhamn och därför är jag stolt över att vi nu kan foga denna historiska hotellbyggnad till de fem hotell vi redan driver i Köpenhamnsområdet. Kontaktpersoner: Hans G Frank, VD affärsområde Danmark, tel. +45-33 48 04 50 Gunnar Brandberg, Kommunikationsdirektör, tel. +46-8 517 352 12 Scandic Hotels är Nordens ledande hotellföretag med 153 hotell i 10 länder. Scandics strategi är att vara en renodlad hotelloperatör och affärsidén är att "erbjuda många människor det mest prisvärda hotellboendet, både under arbete och fritid". Scandic Hotels AB (publ). Box 6197, 102 33 Stockholm, Sverige Tel:08-517 350 00. Fax: 08-517 352 70 E-mail: info@scandic-hotels.com Internet: www.scandic-hotels.com Org. nr.: 556299-1009 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/03/20010103BIT00010/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/03/20010103BIT00010/bit0002.pdf