Utlåtande från styrelsen för ScandicHotels AB

Utlåtande från styrelsen för Scandic Hotels AB med anledning av Hilton Groups erbjudande. Styrelsen för Scandic Hotels AB ("Scandic ") har tagit del av ett erbjudande från Hilton Group plc ("Hilton") till aktieägarna i Scandic att överlåta sina aktier till Hilton i utbyte mot kontanter och nyemitterade aktier i Hilton motsvarande ett värde om 144 kronor per aktie och till innehavarna av teckningsoptioner utgivna av Scandic om 25 kronor per teckningsoption. Styrelsen för Scandic har utvärderat erbjudandet till aktieägarna i och innehavarna av teckningsoptioner utgivna av Scandic. Utvärderingen föranleder styrelsen att avge följande utlåtande. Enskilda Securities, som på styrelsens uppdrag utvärderat erbjudandet till Scandics aktieägare, har i ett utlåtande till styrelsen angivit att erbjudandet, som innebär att för varje aktie i Scandic erbjuds 108 kronor kontant och 1,1238 nyemitterad aktie i Hilton respektive 25 kronor kontant för varje teckningsoption, är skäligt ur en finansiell utgångspunkt. Erbjudandet från Hilton om 144 kronor per aktie innebär en premie om 30,9 procent, jämfört med Scandicaktiens slutkurs innan budets offentliggörande och en premie om 31,4 procent jämfört med genomsnittlig börskurs de senaste 30 handelsdagarna före erbjudandets offentliggörande. Mot bakgrund härav och Enskilda Securities utlåtande, anser styrelsen att erbjudandet om motsvarande 144 kronor per aktie och 25 kronor per teckningsoption är attraktivt, varför styrelsen enhälligt rekommenderar aktieägarna och innehavare av teckningsoptioner att acceptera erbjudandet. Stockholm den 23 april 2001 Scandic Hotels AB (publ) Styrelsen Med anledning av Hiltons erbjudande gjorde Roland Nilsson, VD & Koncernchef i Scandic Hotels AB, idag följande uttalande: "Jag ser en klar industriell logik i denna affär. Norden är ett viktigt område för hotellbolag med en pan-europeisk tillväxtstrategi som syftar till täckning i hela Europa och Scandic är otvivelaktigt marknadsledaren här. Kombinationen av Hiltons globalt starka varumärke och Scandics starka regionala marknadsposition skapar förutsättningar för betydande försäljningssynergier och en solid bas för vidare europeisk konsolidering. Scandics och Hiltons hotell kompletterar varandra mycket bra geografiskt och de två bolagen har snarlika kundfokus och företagskulturer. Utvecklingen på Scandics marknader under det första kvartalet har fortsatt enligt föregående års positiva trend, vilket återspeglas i Scandics kvartalsrapport som kommer att offentliggöras den 4 maj 2001." Kontaktpersoner: Roland Nilsson VD & Koncernchef, tel 08-517 352 00 Fredrik Sandelin, vVD, Ekonomi, Finans och IT, tel 08-517 351 21 Gunnar Brandberg, Direktör, Kommunikation tel 08-517 352 12, 0709-735 212 Scandic Hotels är Nordens ledande hotellföretag med 152 hotell i 10 länder. Scandics strategi är att vara en renodlad hotelloperatör och affärsidén är att "erbjuda många människor det mest prisvärda hotellboendet, både under arbete och fritid". Scandic Hotels AB (publ). Box 6197, 102 33 Stockholm, Sverige Tel:08-517 350 00. Fax: 08-517 352 70 E-mail: info@scandic-hotels.com Internet: www.scandic-hotels.com Org. nr.: 556299-1009 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/23/20010423BIT00030/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/23/20010423BIT00030/bit0002.pdf