Beslut och information vid ScandiDos Bolagsstämma

ScandiDos AB (publ), ett världsledande företag inom kvalitetssäkring av modern strålterapi genom avancerade mät- och beräkningsmetoder samt noterat på First North, har genomfört bolagsstämma för 2015/2015. Bolagsstämman hölls i Uppsala måndagen den 26 oktober 2015.

Styrelsen

Ordförande Per Carendi samt ledamöterna Jan Furuvald, Kenth Bergström och Yvonne Mårtensson lämnade styrelsen och avtackades av VD och grundare Görgen Nilsson.

Även Görgen Nilsson lämnade styrelsen för att fokusera helt på VD rollen.

Olof Sanden valdes till ny styrelseordförande. Olof är välbekant med strålterapiområdet efter att tidigare bl.a. varit verksam på Elekta i olika roller; bl.a. Ledamot av ledningsgruppen samt Executive Vice President, i Europa, Afrika, Latin Amerika samt mellan östern.

Björn Zackrisson valdes in som ny ledamot i styrelsen. Björn är professor och överläkare vid Umeå universitet sjukhus samt har tidigare varit ansvarig för strålterapiverksamheten vid Karolinska universitetssjukhuset.

Yvonne Petersson valdes in som ny ledamot i styrelsen. Yvonne gör comeback i ScandiDos styrelse där hon satt under en period 2008-2009. Yvonne har en bakgrund som CFO och CEO i bl.a. Baxter, affärsutvecklare och investeringsansvarig på affärsstrategerna och Industrifonden.

Ingemar Wiberg valdes in som ledamot i styrelsen. Även Ingemar gör comeback i styrelsen. Ingemar är VP Marketing i ScandiDos samt tillsammans med Görgen Nilsson grundare av ScandiDos.

Anders Qvarnström återvaldes som ledamot av styrelsen.

Revisor

Per Hammar, KPMG, omvaldes som företagets Revisor. Arvode utgår till revisorn enligt löpande godkänd räkning.

VD och styrelsen beviljades ansvarsfrihet.

VDs rapport

VD rapporterade om hur man ser på potential och risker framöver.

Kunderna identifierar att Delta4Phantom+ är tekniskt överlägsen konkurrenterna och att konkurrenterna nu sänker sina priser kraftigt för att klara av konkurrensen.

ScandiDos distributörer har fått en nytändning efter initial försiktighet p.g.a. tidigare försening.

ScandiDos ser ökat intresse från tidigare svaga marknader.

VD rapporterade att det kommit nya konkurrenter på in Vivo marknaden vilket väntas öka kundernas medvetenhet och därmed tillväxten i totalmarknaden. ScandiDos Delta4Discover ligger mycket långt före konkurrenterna tekniskt och användarmässigt.

ScandiDos har med sin produkt Delta4Phantom tagit en ledande roll inom avancerad dosimetri och kvalitetssäkring av modern strålterapi av cancer. Med Delta4 Discover öppnas också möjligheten att under pågående behandling utföra stråldosverifiering och därmed öka kvaliteten och säkerheten i behandlingen. ScandiDos mätsystem och avancerade beräkningsprogram ger läkare, fysiker och patient ett kvitto på att den avancerade och komplicerade behandlingen kan levereras och har levererats såsom planerat.

Huvudkontoret ligger i Uppsala Science Park där bl.a. utvecklingen utförs. Försäljning genomförs av säljkontor i USA och Kina, direkt i Norden och samt via återförsäljare i totalt mer än 40 länder. ScandiDos har samarbetsavtal med de två största terapiföretagen Varian och Elekta som har ScandiDos produkter inlagt i sina säljsystem.

ScandiDos är sedan april 2014 listat på NASDAQ First North Stockholm under koden SDOS. Redeye, www.redeye.se, anlitas som Certified Adviser.

För ytterligare information om ScandiDos, besök gärna www.scandidos.com