Beslut tagna vid ScandiDos Bolagsstämma

Läs original

ScandiDos AB (publ), ett världsledande företag inom kvalitetssäkring av modern strålterapi genom avancerade mät- och beräkningsmetoder, har genomfört sin första bolagsstämma som noterat företag på First North. Bolagsstämman hölls i Uppsala tisdagen den 14 oktober 2014.

Ingemar Wiberg lämnade styrelsen och avtackades av Ordföranden.

Yvonne Mårtensson valdes som ny ledamot i styrelsen. Yvonne är CEO för CellaVision sedan 16år. CellaVision också är liksom ScandiDos ett medtek företag.

Kenth Bergström valdes in som ledamot i styrelsen från att tidigare varit suppleant sedan 2008 i ScandiDos styrelse. Kenth har en bred erfarenhet och är bland annat ordförande i Umeås Biotech inkubator.

ScandiDos Ordförande Per Carendi återvaldes liksom övriga ledamöter.

Revisor

Per Hammar, KPMG, omvaldes som företagets Revisor. Arvode utgår till revisorn enligt löpande godkänd räkning.

VD och styrelsen beviljades ansvarsfrihet.

ScandiDos har med sin produkt Delta4 Phantom tagit en ledande roll inom avancerad dosimetri och kvalitetssäkring av modern strålterapi av cancer. ScandiDos mätsystem och avancerade beräkningsprogram ger läkare, fysiker och patient ett kvitto på att den avancerade och komplicerade behandlingen kan levereras såsom planerat.

Huvudkontoret ligger i Uppsala Science Park där bl.a. utvecklingen utförs. Försäljning genomförs av säljkontor i USA och Kina, direkt i norden och samt via återförsäljare i totalt mer än 40 länder.

ScandiDos har samarbetsavtal med de två största terapiföretagen Varian och Elekta som har ScandiDos produkter inlagt i sina säljsystem.

ScandiDos är sedan april 2014 listat på NASDAQ First North Stockholm under koden SDOS. Redeye, www.redeye.se, anlitas som Certified Adviser.

För ytterligare information om ScandiDos, besök gärna www.scandidos.com